در حال بارگذاری ...
  • رویکرد کیفی در تهیه طرح‌های جامع شهرهای استان اصفهان

    با توجه به رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در تهیه طرح های توسعه شهری از اسناد راهبردی برنامه ششم توسعه نیز می‌توان به عنوان سند فرادست در تهیه طرح های توسعه شهری نام برد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت : از سال ۱۳۹۷ با توجه به پوشش حداکثری شهرهای استان از نظر تهیه طرح های جامع شهری ، رویکرد کیفی در تهیه این طرح‌ها بیش از پیش مد نظر این اداره کل قرار گرفته است .

    علی هنردان در خصوص وضعیت طرح های فراشهری استان اصفهان اظهار کرد : طرح های توسعه فراشهری طرح هایی هستند که سیاست های توزیع جمعیت ، فعالیت و همچنین پهنه های عملکردی و کاربری اراضی را در سطوح ناحیه ، منطقه و مجموعه‌های شهری تعیین و ضوابط مربوط به نحوه استفاده از آن پهنه‌های سرزمینی را مشخص می‌کنند . از مهمترین طرح های فراشهری استان می‌توان به طرح جامع منطقه ای اصفهان در دهه ۶۰ ، طرح های جامع نواحی مرکزی ، غرب ، شمال شرق و جنوب استان اصفهان در دهه ۷۰ و ۸۰ ، طرح مجموعه شهری و سند آمایش سرزمین استان در دهه ۹۰ اشاره کرد .  

    رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد : با توجه به رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در تهیه طرح های توسعه شهری از اسناد راهبردی برنامه ششم توسعه نیز می‌توان به عنوان سند فرادست در تهیه طرح های توسعه شهری نام برد .  

    وی در خصوص وضعیت طرح های جامع استان بیان کرد: طرح‌های جامع اولین سطح از طرح های توسعه شهری هستند که با یک افق بلند مدت ۱۰ تا ۱۵ ساله نحوه استفاده از زمین برای کاربری‌های مختلف در محدوده و حریم شهر را تعیین کرده و اولویت مناطق را از نظر بهسازی و نوسازی مشخص می‌کنند . این طرح ها علاوه بر ارائه اسناد نقشه‌ای ، ضوابط مربوط به حفظ و ارتقای کیفیت محیطی مناظر طبیعی ، تاریخی و مصنوع را نیز وضع می‌کنند .  

    وی ادامه داد : تا قبل از سال ۱۳۸۶ ، تنها ۲۰ شهر بزرگ استان دارای طرح جامع مصوب بودند اما با توجه به مصوبه سال ۱۳۸۶ هیات دولت مبنی بر تهیه طرح جامع برای کلیه شهرهای کشور ، اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اقدام به تهیه طرح جامع برای ۸۱ شهر دیگر استان کرد . براین اساس در مجموع ۹۸ شهر استان مشمولِ نظام تهیه طرح‌های جامع شدند که همه این شهرها دارای طرح جامع مصوب و ابلاغی هستند .  

    وی اضافه کرد : از مجموع ۹۸ شهر مصوب ، ۱۷ شهر استان اصفهان دارای طرح بازنگری طرح جامع بودند که از این میان ۱۴ شهر مصوب و ابلاغ شدند و طرح جامع شهرهای نطنز و نائین در مرحله تهیه و طرح جامع شهر مبارکه در مرحله تصویب و ابلاغ است .  

    هنردان خاطرنشان کرد : از سال ۱۳۹۷ با توجه به پوشش حداکثری شهرهای استان از نظر تهیه طرح های جامع شهری ، رویکرد کیفی در تهیه این طرح‌ها بیش از پیش مد نظر اداره کل را ه و شهرسازی استان قرار گرفت و بر این مبنا بازنگری طرح توسعه و عمران (جامع) شهر نطنز به عنوان اولین طرح جامع ویژه استان اصفهان و طرح جامع شهر نایین به عنوان اولین طرح جامع کشور با رویکرد بازآفرینی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت .  

    وی گفت : همچنین برنامه جامع کلانشهر اصفهان با رویکرد نوین به عنوان اولین پایلوت کشوری از سال ۱۳۹۷ در دست تهیه است که مرحله اول آن تهیه و مورد تأیید شورای راهبری قرار گرفت و تهیه مرحله دوم آن در سال جاری در دستور کار انتخاب مشاور و تهیه قرار دارد .




    مطالب مرتبط

    در یک نگاه کلی نظام شهرسازی استان با ۱۰ چالش اصلی مواجهه است که شامل شهری شدن نظام سکونتگاهی استان ، اصفهانی شدن شهرها و روستاهای اطراف منطقه کلانشهری اصفهان ، پیر شدن جامعه شهری استان ، قطبی شدن مناطق و محلات شهری ، افقی شدن شهرها ، پوک شدن بافت مرکزی شهرها ، زغالی شدن شهرهای ...

    |

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    با توجه به‌ اینکه شهر اصفهان به پشتوانه ظرفیت های تاریخی ، اقتصادی و اجتماعی بر اساس مصوبه ۱۳۹۷ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تحت عنوان «اتخاذ رویکرد نوین در تهیه طرح های جامع شهری» از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان یکی از پنج شهر پایلوت کشور برای تهیه برنامه ...

    |

    طرح نهضت ملی مسکن ، ابر پروژه ای است که می‌توان گفت حجم اصلی کار آن در دولت سیزدهم انجام شد و با توجه به قانون جهش تولید مسکن و تعهدات ایجاد شده حجم بالای کاری در طی سال‌های اخیر برای این طرح به اجرا درآمد .

    |

    عمده مشکلی که با آن مواجه بودیم بالاخص در کلانشهر اصفهان و شهرهای بزرگ نجف‌آباد، خمینی‌شهر ، شهرضا و ... مبحث تامین زمین بوده است .

    |

    نظرات کاربران