در حال بارگذاری ...
  • تغییر کاربری ۴۶۹ هکتار برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در استان خوزستان

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از تغییر کاربری ۴۶۹ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان خبر داد .

    شبنم کوچک‌پور با اشاره به لزوم اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان ، گفت : مهمترین بخش اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین با مکان یابی و جانمایی مناسب است ، که این مهم از چند طریق قانونی انجام می شود . یک راه این است که از طریق تغییر کاربری اراضی دولتی که در محدوده شهرها موجود است ، دیگری الحاق اراضی دولتی به محدوده شهرها و راهکار بعدی هم مکان یابی شهرک های مسکونی در خارج از محدوده شهرها است . البته ایجاد صنعت شهرها هم راهکار دیگر است ؛ در آخر هم اقدامات مربوط به مشوق های شهرسازانه است که برای بافت های ناکارآمد شهری مصوب شده است .

    کوچک پور ادامه داد : برای تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان تغییر کاربری اراضی دولتی که درون محدوده شهرها وجود دارند در دستور کار است .

    معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد : با توجه به بررسی های کارشناسی دقیق ، اخذ استعلامات مورد نیاز و برگزاری جلسات کمیته فنی و در نهایت طرح و تصویب در کمیسیون ماده ۵ استان کاربری این اراضی با تامین خدمات به مسکونی تغییر کاربری داده می‌شود .

    وی ادامه داد : پس از تغییر کاربری این اراضی در کمیسیون ماده ۵ استان برای این اراضی طرح تفکیکی تهیه و مراحل تائید آن طی می‌شود . تا امروز ۴۶۹ هکتار زمین تغییر کاربری داده شده ‌است که عمدتا در شهرهای هفتکل ، حمیدیه ، بهبهان ، دزفول و اهواز بوده است . ۸۳ هکتار دیگر در مرحله کارشناسی و طی فرایند قانونی تغییر کاربری است که این زمین‌ها در شهرهای رامشیر، حمیدیه و اهواز واقع هستند .

    وی عنوان کرد : دومین موضوع، الحاق اراضی دولتی به محدوده شهرها است . با توجه به اینکه در برخی اراضی درون محدوده شهر زمین دولتی یا زمین خالی مناسبی جهت اجرای طرح‌ها وجود ندارد به ناچار اراضی دولتی و یا  اراضی حاصل از توافق از طریق معاونت املاک به دبیرخانه کارگروه زیربنایی معرفی می‌شوند که با توجه به مصوبات شورای عالی و آمار ثبت‌نامی نهضت ملی و جوانی جمعیت مراحل الحاق انجام می شود .

    معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: دسته بعدی از اراضی ، شهرک‌های مسکونی هستند ، در شهرستان‌هایی که به دلیل کمبود زمین یا موضوعات فنی و تخصصی امکان تامین زمین برای آن‌ها وجود ندارد ، مجبور به تعریف نقاط سکونتی به عنوان شهرک مسکونی هستیم که طبق ضوابط باید در خارج از حریم شهرها مکان‌یابی شوند . در این راستا تا امروز در استان خوزستان احداث ۶ شهرک در دزفول ، اندیمشک ، بهبهان ، شادگان ، رامهرمز و حمیدیه در دستور کار قرار دارد که تاکنون دو شهرک مراحل تایید را گذرانده‌اند. همچنین ۴ شهرک دیگر در مرحله اخذ استعلامات و کارشناسی هستند .

    کوچک پور بیان کرد : صنعت‌شهرها ، مناطقی درون محدوده شهر هستند که به صنایع بزرگ اختصاص داده می‌شوند . با توجه به اینکه خوزستان ، استانی صنعتی و دارای شرایط ویژه است این نوع ارایه خدمت ،  مورد استقبال قرار گرفته است . تاکنون احداث ۴ صنعت شهر در استان تعریف شده‌اند که دو صنعت شهر در اهواز ، یکی در ماهشهر و یک صنعت شهر در بهبهان است .

    وی ادامه داد : با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و در نظر گرفتن مشوق‌ها برای بافت‌های ناکارآمد شهری در سال ۱۴۰۱ ، تا امروز برای اهواز و شوش بسته تشویقی بومی برای بافت‌های ناکارآمد شهری را در دبیرخانه کمیسیون و جلسه کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شد . بسته تشویقی بومی شهرهای دیگر نیز در دست بررسی توسط شهرداری‌ها است .




    مطالب مرتبط

    تاکنون دو شهر اهواز و دزفول در استان دارای بسته تشویقی شهرسازانه شدند و انتظار داریم سایر شهرهای استان نیز مستندات خود را به دبیرخانه شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان جهت تصویب و طی فرایندهای قانونی ارائه کنند .

    |

    ما برای ۳۰ هزار متقاضی ، کار افتتاح حساب را انجام داده و در انتظار واریز وجه ۴۰۰ میلیون ریالی از سوی ۱۰ هزار متقاضی هستیم تا زمین لازم را در اختیارشان قرار دهیم .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کاشان گفت : در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان ویژه بررسی موارد شهرستان کاشان ، طرح تفکیکی ...

    |

    با پیگیری‌های به عمل آمده افتتاح حساب این متقاضیان در روزهای اخیر در بانک ملی انجام و بر اساس پیامک ارسالی ، متقاضیان حداکثر تا تاریخ مشخص شده، مبلغ ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه خود را به شماره‌ حساب ایجادی واریز کنند .

    |

    در آینده نزدیک شاهد شتاب نهضت ملی مسکن در استان خواهیم بود و امیدواریم با جدیت مسئولین متولی تا پایان این دولت شاهد رشد قابل توجه این طرح در استان باشیم و شهد شیرین این خدمت بزرگ شهید خدمت را مردم بچشند .

    |

    نظرات کاربران