در حال بارگذاری ...
  • ضرورت مشارکت جدی متخصصان و انبوه‌سازان در تولید مسکن

    تبیین مقوله صنعتی‌سازی ، وضعیت دانش فنی و فناوری‌های نوین ساختمانی و ابنیه فنی در کشور ، مطلوب و قابل‌قبول است . حلقه گمشده در این بخش ، توجه ناکافی به موضوعاتی از جمله مدیریت ساخت ، مدیریت پروژه، مدیریت اطلاعات ساختمان و موارد نظایر آن است و راه برون‌رفت در این موضوع ، تغییر رویکرد تصمیم‌سازان ، تصمیم‌گیران ، مدیران ، مهندسان و دست‌اندرکاران حوزه ساخت‌وساز کشور است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در چهاردهمین کنگره ملی مهندسی عمران خواستار مشارکت جدی تمامی مهندسان ، متخصصان ، فناوران ، انبوه‌سازان ، صاحبان حرفه ، همچنین تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای صنعت ساختمان کشور ، برای دستیابی به ارتقای کیفیت ساخت ، تسریع در زمان اجرا و کاهش قیمت تمام‌شده در اجرای نهضت ملی مسکن شد .

    با هدف بهره‌مندی مضاعف از مطالعات علمی و پژوهشی ، فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان همچنین آخرین دستاوردهای دانش مهندسی عمران برای ارتقا ساخت‌وساز کشور ، آیین افتتاح «چهاردهمین کنگره ملی مهندسی عمران» با حضور محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، استاندار زنجان ، شهردار زنجان ، رئیس دانشگاه زنجان و رئیس کنگره ، تعدادی از مدیران و اعضای هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، اساتید ، پژوهشگران و متخصصان جامعه دانشگاهی و مهندسی کشور همچنین فناوران ، انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای حوزه ساخت‌وساز در محل مرکز همایش های بین المللی غدیر دانشگاه زنجان ، برگزار شد .

    محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در این آیین افتتاح ، ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی و تبریک ایام فرخنده و اعیاد پیش رو در ماه پرفیض ذیحجه ، از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد علمی مهم به ویژه دانشگاه زنجان قدردانی کرد .

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی همچنین بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های علمی ، پژوهشی و اجرایی موجود را درجهت ارتقای حوزه ساخت‌وساز کشور را ، بسیار مهم ، حیاتی و اجتناب‌ناپذیر ارزیابی کرد .

    حیدری بهره‌مندی از دستاوردهای رویدادهای علمی مهندسی در کشور به‌ ویژه کنگره‌های ملی و بین‌المللی مهندسی عمران که به‌صورت مستمر و متناوب با هم‌افزایی دانش مهندسی موجود در قاطبه‌ دانشگاه‌های کشور برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود را ، ظرفیت بسیار ذی‌قیمتی برای ارتقای کیفیت ساختمان‌ ، مسکن و ابنیه فنی در حوزه ساخت‌وساز کشور دانست .

    وی با اشاره به «قانون جهش تولید» و پروژه «نهضت ملی مسکن» به‌عنوان ابر پروژه تعریف‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در عرصه ساخت مسکن به‌ویژه برای اقشار کمتربرخوردار جامعه ، خواستار مشارکت جدی تمامی مهندسان ، متخصصان ، فناوران ، انبوه‌سازان ، صاحبان حرفه ، همچنین تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای صنعت ساختمان کشور ، برای دستیابی به ارتقای کیفیت ساخت ، تسریع در زمان اجرا و کاهش قیمت تمام‌شده در این ابرپروژه کم‌نظیر حوزه ساخت‌وساز کشور شد .

    حیدری تاکید کرد : تبیین مقوله صنعتی‌سازی ، وضعیت دانش فنی و فناوری‌های نوین ساختمانی و ابنیه فنی در کشور ، مطلوب و قابل‌قبول است . حلقه گمشده در این بخش ، توجه ناکافی به موضوعاتی از جمله مدیریت ساخت ، مدیریت پروژه، مدیریت اطلاعات ساختمان و موارد نظایر آن است و راه برون‌رفت در این موضوع ، تغییر رویکرد تصمیم‌سازان ، تصمیم‌گیران ، مدیران ، مهندسان و دست‌اندرکاران حوزه ساخت‌وساز کشور است .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، نظر به قرار گرفتن در آستانه ابلاغ ویرایش جدید آیین‌نامه ارتقا کیفیت ساختمان‌ها در برابر زلزله (آیین‌نامه ٢٨٠٠) که توسط مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و با مشارکت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی موجود و هم‌اندیشی با قاطبه‌ی اساتید مهندسی عمران کشور حاصل شده ، آمادگی کامل این مرکز را برای استفاده از آخرین نقطه‌نظرات نافذ و پیشنهادهای فنی مهم اساتید ، صاحب‌نظران و مهندسین خدوم کشور درجهت  دستیابی به ساخت‌وساز پایدار در پهنه کشور را ، اعلام کرد .

    در انتهای آیین افتتاح چهاردهمین کنگره ملی مهندسی عمران ، تفاهم نامه علمی ، پژوهشی و آموزشی فی‌مابین مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و دانشگاه زنجان منعقد گردید .

    لازم به ذکر است کنگره‌های ملی و بین‌المللی مهندسی عمران به‌عنوان بزرگترین رویداد علمی سالانه مهندسی عمران در سطح کشور و تحت‌نظارت هیئت‌امناءِ متشکل از نمایندگان ۱۶ دانشگاه و پژوهشگاه برتر کشور است . چهاردهمین دوره ملی آن ، با مشارکت اساتید ، مهندسین ، متخصصین و علاقه‌مندان به حوزه ساخت‌وساز با برگزاری کارگاه‌های متنوع تخصصی طی روزهای ٢٢و ٢٣ خردادماه سال جاری، در دانشگاه زنجان ، در حال برگزاری است .




    مطالب مرتبط

    دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است .

    |

    مهندسان به‌عنوان زاینده تفکرات و دانش و اندیشه‌های منطقی نقش مهمی در عینیت بخشیدن به اهداف توسعه کشور دارند و از این‌رو ، آموزش مهندسان مجرب و حرفه‌ای بر پایه علوم و دانش روز از مهم‌ترین رسالت‌های آموزشی در کشورهای پیشرفته و از جمله کشورمان ایران ، محسوب می‌شود .

    |

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    استفاده از نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی، شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و پلتفرم‌های آموزش آنلاین نیز می‌توانند به هنرآموزان و دانش‌آموزان کمک کنند تا به صورت تعاملی با مفاهیم  فناوری‌های نوین ساختمانی آشنا شوند .

    |

    به منظور ارتقا کیفیت ساخت ، بازدید از روند اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در دستور کار است و این روند با جدیت دنبال می‌شود . کیفیت تاسیسات ساختمانی بسیار حائز اهمیت است و در خصوص این موضوع ، ترویج عرضه محصولات دارای گواهینامه فنی اجرا می‌شود .

    |

    نظرات کاربران