در حال بارگذاری ...
  • سهم صنعت ساختمان در اشتغال کشور ۳۵ درصد است

    دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از سهم ۳۵ درصدی صنعت ساختمان در اشتغال کشور خبر داد و گفت : آمار ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده است .

    محمد مهدی حیدری در چهاردهمین کنگره ملی مهندسی عمران در دانشگاه زنجان با بیان اینکه ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد ، افزود : این در حالی است که سهم ایران از ساخت و ساز در دنیا ۲ درصد است .

    وی با اشاره به اینکه ۳۳ درصد از حجم اقتصاد کشور در حوزه مسکن اتفاق می‌افتد ، اظهار کرد : سهم صنعت ساختمان در اشتغال کشور ۳۵ درصد است .

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، نقش مهندسان عمران در ساخت و ساز کشور را بسیار با اهمیت و تاثیرگذار دانست و یادآور شد : در پروژه نهضت ملی مسکن قرار بود طی چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی در قالب‌های مختلف ساخته شود که تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در فرآیندهای مختلف در حال اجرا است .

    حیدری با بیان اینکه طی چهار سال در طرح نهضت ملی مسکن ۶۸ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی در قالب ملکی، استیجاری و مسکن روستایی در استان زنجان تولید خواهد شد ، گفت : از این تعداد ۴۸ هزار و ۱۱۲ واحد شهری و ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی سهم استان زنجان از برنامه چهارساله ساخت واحد مسکونی  است که در بخش شهری در سه قالب خودمالکی ، بازآفرینی شهری و حمایتی ساخته خواهد شد .

    وی افزود : برنامه تولید مسکن شهری در قالب بخش خصوصی (خودمالکی ۱۲ هزار و ۲۸ واحد مسکونی) مشخص شده و در محلات هدف بازآفرینی شهری نیز ۹۰۲۱ واحد است . همچنین سهم کل استان از برنامه چهارساله تولید مسکن شهری در قالب مسکن حمایتی توسط دولت ۲۷ هزار و ۶۳ واحد مسکونی تعیین شده که حجم کار بسیار بالا است و این مسوولیت مهندسان عمران در استان را دو چندان می‌کند .

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه همه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند مصالح ساختمانی مختلف و باکیفیت است ، تصریح کرد : دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است .

    حیدری با تاکید بر اینکه در طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهبردهای اصلی استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است ، بیان کرد : اولویت اجرای نهضت ملی مسکن ، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است .

    ۳۵ درصد مصرف انرژی کشور در بخش ساختمانی است

    وی با بیان اینکه بحث ناترازی انرژی در کشور بحث مهم و جدی است ، افزود : ۳۵ درصد مصرف انرژی کشور در بخش ساختمانی است که نیازمند پژوهش کاربردی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هستیم تا بحث انرژی در بخش ساختمان بهینه شود .

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ما مشکل تولید انرژی در کشور نداریم ، ادامه داد : مشکل ما مصرف بد انرژی در کشور است که باید مدیریت و با نگاه مهندسی ، مصرف انرژی بهینه شده و صنعتی‌سازی ساخت مورد تاکید و توجه قرار گیرد و همچنین به لحاظ دانش مهندسی عمران در کشور مشکلی وجود نداشته و فناوری‌ها و تکنولوژی‌های متعددی داریم .

    وی با بیان اینکه موضوع خوردگی در کشور داریم ، خاطرنشان کرد : ۲.۷ میلیارد دلار هزینه پنهان خوردگی در کشور بوده و عدد بسیار بالایی است ، به همین خاطر بحث بتن گوگردی توسط این مرکز دنبال می‌شود .

    حیدری با بیان اینکه ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد افزود: طی سال گذشته ۳۵۰ همت برای نگه‌داری راه‌ها هزینه شد که رقم بالایی است و باید به سمت فناوری نوین و آسفالت با لایه نازک برویم . با تغییر رویکرد در مدیریت ساخت و نگه‌داری راه‌های کشور و استفاده از فناوری‌های نوین، می‌توان عمر مفید رویه‌های آسفالتی را افزایش داد .




    مطالب مرتبط

    تبیین مقوله صنعتی‌سازی ، وضعیت دانش فنی و فناوری‌های نوین ساختمانی و ابنیه فنی در کشور ، مطلوب و قابل‌قبول است . حلقه گمشده در این بخش ، توجه ناکافی به موضوعاتی از جمله مدیریت ساخت ، مدیریت پروژه، مدیریت اطلاعات ساختمان و موارد نظایر آن است و راه برون‌رفت در این موضوع ، ...

    |

    مهندسان به‌عنوان زاینده تفکرات و دانش و اندیشه‌های منطقی نقش مهمی در عینیت بخشیدن به اهداف توسعه کشور دارند و از این‌رو ، آموزش مهندسان مجرب و حرفه‌ای بر پایه علوم و دانش روز از مهم‌ترین رسالت‌های آموزشی در کشورهای پیشرفته و از جمله کشورمان ایران ، محسوب می‌شود .

    |

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    استفاده از نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی، شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و پلتفرم‌های آموزش آنلاین نیز می‌توانند به هنرآموزان و دانش‌آموزان کمک کنند تا به صورت تعاملی با مفاهیم  فناوری‌های نوین ساختمانی آشنا شوند .

    |

    به منظور ارتقا کیفیت ساخت ، بازدید از روند اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در دستور کار است و این روند با جدیت دنبال می‌شود . کیفیت تاسیسات ساختمانی بسیار حائز اهمیت است و در خصوص این موضوع ، ترویج عرضه محصولات دارای گواهینامه فنی اجرا می‌شود .

    |

    نظرات کاربران