در حال بارگذاری ...
  • امضا تفاهمنامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی شهری ایران امضا شد .

    در جلسه این هفته شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی شهری ایران که  با حضور شهرام دبیری رییس شورای عالی استان‌ها برگزار شد ؛ تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها به امضای طرفین رسید .

    در این جلسه محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که به عنوان نماینده دولت در حوزه بازآفرینی شهری دست استمداد و یاری به سوی اعضای شورای اسلامی شهرها دراز کرده‌ایم ، گفت : از اعضای شورای اسلامی شهرها خواسته‌ایم تا به عنوان سفیران بازآفرینی شهری ، در رزمایش گروه‌های مردمی و جهادی که با هدف آگاه‌سازی ساکنان بافت‌های ناکارآمد در جریان است؛ ما را یاری کنند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود : در گام اول مردم باید آگاه شوند زندگی زیر سقف‌های لرزان چه خطراتی برای آن‌ها به همراه دارد، هدف ما این است که حادثه تلخ زلزله بم مجدداً تکرار نشود و همکاری اعضای شوراهای شهر با توجه به وظایف قانونی که برای شهرداری‌ها در این حوزه دیده شده است می‌تواند بسیار راهگشا باشد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که اعضای شوراهای شهر در ترویج ، هدایت و حمایت از شتاب بخشی به بافت‌های فرسوده نقش کلیدی دارند ، تاکید کرد : با توجه به تأثیرگذاری اعضای شورای اسلامی شهرها از آن‌ها در خواست کردیم در رزمایش گروه‌های جهادی که تا مهرماه به صورت ماهانه در سراسر کشور برگزار می‌شود ، هدایت و راهبری یکی از محلات را بر عهده بگیرند و با توجه به اعتمادی که مردم به اعضای شوراهای شهر دارند ؛ این امر کارآیی رزمایش گروه‌های جهادی را به شکل چند برابری ارتقا می‌دهد . موضوع این تفاهم‌نامه همکاری در خصوص محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری کشور ، توانمندسازی خانواده‌ها و تسهیل در امر نوسازی مسکن در محلات مزبور در جهت ارتقای سطح آگاهی‌های ساکنان این محلات از طریق بهره‌گیری از توان و ظرفیت طرفین است .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه اظهار امیدواری کرد تا در آینده نزدیک تمام مردم ساکن محلات بازآفرینی شهری از حقوق خودشان هم در حوزه نوسازی و هم ساماندهی آگاه شوند و با مردمی‌سازی واقعی شاهد جهش جدی در این زمینه باشیم .

    نیاز به ابتکارات محلی در حوزه نوسازی مسکن

    آئینی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نوسازی مسکن گفت : مطابق گفته مقام معظم رهبری که فرمودند «شاید مصلحت نیست دولت مداخله مستقیم کند ، اما سرمایه‌گذاران را به صور مختلف تشویق کنید که خانه‌های ۴ طبقه و ۵ طبقه مستحکم بسازند که هم دسترسی داشته باشند و هم متناسب با روحیات و فرهنگ ایرانی باشند» ، به دنبال تشویق سرمایه گذاران برای حضور در بافت‌های فرسوده هستیم .

    وی افزود : ایشان همچنین تاکید داشتند کار با ابتکار عمل انجام شود و امیدوارم با همکاری اعضای شورای اسلامی شهرها ، شاهد ابتکارات محلی در این حوزه باشیم ، تاکنون بیش از ۲۹۴ شهر بسته تشویقی بومی مختص خود را تهیه و تصویب کرده‌اند و اعضای شورای اسلامی شهرها نقش مهمی در تهیه این بسته‌های تشویقی داشته‌اند ؛ امیدواریم با حضور پر رنگ آن‌ها نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب بیشتری بگیرد .

    ایمن‌سازی ساختمان‌ها در بافت‌های ناکارآمد با اجرای تفاهم‌نامه

    در ادامه جلسه شهرام دبیری رییس شورای عالی استان‌ها نیز با اشاره به این که این تفاهم‌نامه در جهت هماهنگی و انسجام بیشتر برای احیای بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی سراسر کشور با شرکت بازآفرینی شهری ایران به امضا رسید ، عنوان کرد : بر مبنای این تفاهم‌نامه از تمام ظرفیت‌های دولت، وزارت راه و شهرسازی ، اعضای شورای اسلامی شهرها ، شهرداری‌ها ، مردم و سرمایه گذاران استفاده خواهد شد تا در مدت زمان کوتاه اقدام‌های موثری جهت احیای بافت‌های فرسوده انجام شود .

    وی ادامه داد : بسیاری از وظایف شوراها با این موضوع مرتبط است و طبق قانون چندین وظیفه برای شوراها در حوزه بازآفرینی شهری تعریف شده است که همکاری با مسئولان اجرایی، نهادها و سازمان‌های مرتبط در زمینه موضوعات اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و عمرانی ، برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام اقدامات اقتصادی ، عمرانی ، فرهنگی ، آموزشی ، تشویق مردم به توسعه مراکز گردشگری ، فرهنگی و ورزشی و مهم‌تر از همه وضع قوانین ، مقررات و سیاست‌های تشویقی نوسازی در بافت‌های ناکارآمد و جلب مشارکت مردم و سرمایه گذاران از جمله این وظایف به شمار می‌رود . معتقدم این هماهنگی و تعامل منجر به ایمن‌سازی ساختمان‌ها در بافت‌های ناکارآمد خواهد شد .

    رییس شورای عالی استان‌ها با بیان این که نوسازی بافت‌های فرسوده بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست ، تصریح کرد : مهم‌ترین وظیفه ما تشویق مردم و سرمایه گذاران برای ورود به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده است و در گام اول اعضای شورای اسلامی شهرها باید در زمینه بسته‎های تشویقی موجود آموزش ببینند تا بتوانند در راستای آگاه‌سازی مردم فعالیت‌های خود را ادامه دهند .

    گفتنی است ؛ همکاری‌های لازم در جهت تقویت نقش تسهیل گری و ظرفیت‌سازی در شوراهای اسلامی سراسر کشور به عنوان یک نهاد مردمی در محلات هدف بازآفرینی شهری ، همکاری‌های لازم جهت برگزاری گردهمایی‌ها و همایش‌های علمی پژوهشی ، آموزشی و ترویجی مشترک جهت ارایه تجربیات در زمینه بازآفرینی شهری محلات هدف ، همکاری‌های لازم جهت اصلاح قوانین و لوایح موجود مرتبط با امر بازآفرینی شهری پایدار و استفاده از ظرفیت‌های طرفین در جهت تدوین سیاست‌ها و قوانین فرادست مربوطه از جمله زمینه‌های همکاری مشترک در این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود .




    مطالب مرتبط

    از ابتدای سال جاری ، ساخت ۵۳ هزار و ۹۷۳ واحد در محلات هدف بازآفرینی شهری در سامانه ثبت شده است و استان‌های تهران ، اصفهان ، خراسان رضوی ، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به ترتیب پنج استان برتر در این زمینه هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی گلستان از برگزاری دوره های آموزش مهارتی در ۶ محله انجیراب - افسران - اوزینه - چناران - کوی عرفان و قلعه ...

    |

    بر اساس برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران ، استان گلستان طی سه سال تعهد صدور هشت هزار و ۷۰۵ پروانه نوسازی را در محلات هدف بازآفرینی دارد . در حال حاضر شش هزار و ۳۳۲ پروانه برای واحدهای مسکونی در این محلات صادر شده و سه هزار و ۷۹ واحد نوسازی شده مردمی ...

    |

    نشست‌های برگزار شده توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران شامل موضوعاتی حول محور سیاست‌های نوسازی مسکن با رویکرد محله‌ای، تامین مسکن در بافت‌های فرسوده ، جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و نوآوری در بازآفرینی محلات شهری با حضور اساتید دانشگاه و فرهیختگان بوده است .

    |

    جنوب کرمان آمادگی جهت جذب سهمیه سایر استان‌هایی که در جذب قیر موفق نبودند به وزارت راه و شهرسازی اعلام می کند .

    |

    نظرات کاربران