در حال بارگذاری ...

حل مشکلات اجتماعی با نوسازی بافت‌های فرسوده

میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، نوسازی بافت‌های فرسوده اولویت مدیریت شهری در دوره ششم است .

این کار علاوه بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان ، بنا بر‌گفته‌های حمزه شکیب ، رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور منجر به حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی می‌شود . البته بر اساس تأکید سید مهدی هدایت ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ، در این دوره مدیریت شهری شرایط مناسبی برای تولید مسکن در تهران فراهم کرده و سبب رونق نوسازی بافت‌های فرسوده شده است .

ایجاد حس تعلق با مشارکت مردم در نوسازی

حمزه‌ شکیب ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت : میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

وی افزود : نوسازی بافت فرسوده اگر با مشارکت خود افراد باشد باعث ایجاد حس تعلق خواهد شد و همچنین ساخت مسکن باعث ایجاد اشتغال می‌شود و صنایع مختلفی را درگیر می‌کند و رونق می‌بخشد . یکی از لازمه‌های انبوه‌سازی‌ ، درنظر گرفتن واحدهای رفاهی و پروژه‌های خدماتی و آموزشی در همان محل است .

نیاز سالانه تهران به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید

سیدمهدی هدایت ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت : تهران سالانه به حدود ۱۵۰هزار واحد مسکونی جدید احتیاج دارد که در ۱۰ سال گذشته با توجه به قفل شدن ساخت‌وساز به‌طور میانگین سالانه برای ۶۵هزار واحد مسکونی پروانه صادر شد .

وی افزود : برهمین اساس در وهله اول با توجه به‌ وجود ۲۶۱ هزار پلاک ناپایدار مسکونی و امکان تولید یک‌میلیون‌ و ۳۰۰ هزار واحد در آنها ، با اصلاح بند ۱۵ ضوابط طرح تفصیلی و تسری آن به کل بافت‌های ناپایدار ، شرایط مناسبی برای تولید مسکن در تهران فراهم شد که رونق نوسازی بافت‌های فرسوده در 2سال اخیر گواه این مدعاست .




مطالب مرتبط

با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

|

رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

|

ایجاد اشتغال در بحث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست . برای قشر عظیمی از تحصیل کرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند . مسکن حدود ۷۰ صنعت را راه می اندازد ؛ سیمان ، آهن و ... .

|

با تلاش های صورت گرفته و بکارگیری ظرفیت ستاد بازآفرینی شهر تهران و همکاری شایسته اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ، آمار اخذ سند و رای مثبت برای املاک فاقد سند طی سال ۱۴۰۲ دو برابر میزان مصوب برنامه چهارم توسعه بوده است .

|

تا پایان سال ۱۴۰۲ تهیه و تصویب ۷۳ طرح موضعی ، موضوعی و امکان سنجی و بازنگری شبکه معابر به مساحت ۶۰۰۰ هکتار و ۱۲ طرح بازآفرینی به مساحت ۳۲۰۰ هکتار در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته است .

|

نظرات کاربران