در حال بارگذاری ...

بسته تشویقی بافت‌های تاریخی تصویب شد

شرکت بازآفرینی شهری ایران با اتکا به تجارب دهه‌های گذشته و در یک تعامل سازنده با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به تدوین این سند اقدام کرد که مراتب آن پس از طی جلسات کارشناسی با دفاتر تخصصی معاونت معماری و شهرسازی وزارت متبوع در قالب «مجموعه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در محدوده بافت‌های تاریخی‌-فرهنگی کشور» به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ارایه شد . 

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : بسته تشویقی بافت‌های تاریخی با عنوان «راهکارهای تشویقی احیا و تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی» با هدف حمایت از رونق‌بخشی و ارتقا کیفیت سکونت در بافت‌های تاریخی به اتفاق تمام آرا در پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به تصویب رسید.

در ابتدای جلسه محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن تشکر از وسعت دید اعضای شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران در تصویب مصوبه تاریخی معروف ۱۹ بندی مشوق‌های شهرسازانه در بافت‌های فرسوده به بیان آثار و عملکرد مصوبه پرداخت و گفت : بعد از ابلاغ رسمی مصوبه توسط رئیس جمهور محترم شورا ، چهار نصاب و رکود جدید در نوسازی بافت‌های فرسوده حاصل شد و همه اعضای این شورا در ثواب این کار صواب شریک هستند .

آیینی با اشاره به این که در کشور ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی با جمیعتی بالغ بر حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر وجود دارد ، اظهار کرد : در جلسه امروز  شورای عالی معماری و شهرسازی پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث ‌فرهنگی و گردشگری در قالب بسته مشترک برای رفع بخشی از مسایل ساکنان و مالکان واحدهای مسکونی و ارتقا کیفیت و زیرساخت‌های بافت‌های تاریخی مصوب شد تا همان طور که در بافت‌های فرسوده شاهد رشد جهشی نوسازی واحدهای مسکونی بودیم ، با رفع موانع و اعطای مشوق‌ها به زودی در این بافت نیز شاهد جهش در جریان نوسازی مسکن باشیم .

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران توضیح داد : شرکت بازآفرینی شهری ایران با اتکا به تجارب دهه‌های گذشته و در یک تعامل سازنده با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به تدوین این سند اقدام کرد که مراتب آن پس از طی جلسات کارشناسی با دفاتر تخصصی معاونت معماری و شهرسازی وزارت متبوع در قالب «مجموعه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در محدوده بافت‌های تاریخی‌ - فرهنگی کشور» به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ارایه شد . 

وی افزود : این سند در ۱۳ بند مشتمل بر الزامات قانونی و مشوق‌های کالبدی است که به منظور رونق سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی و ایجاد انگیزه برای ساکنان ، سرمایه‌گذاران و ترغیب جوانان علاقه‌مند به سکونت در این محدوده‌ها با حمایت از کسب و کارهای نوین تدوین شده و ظرفیت‌سازی در بافت و توانمندسازی ساکنان به عنوان پیش‌نیاز اقدامات کالبدی مورد تاکید قرار گرفته است .

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ، ایجاد ساختار مناسب اداری در شهرداری شهرهای دارای بافت تاریخی - فرهنگی و همچنین ارتقای ساختار بازآفرینی (حفاظت و احیا) در شهرداری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و الزام بر تامین اعتبار مالی برای تهیه «طرح‌های ویژه حفاظت و احیای محدوده  بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی» از جمله الزامات قانونی پیش بینی شده در این سند است و شامل ۱۵ مشوق‌ کالبدی تسهیل‌کننده ساخت و ساز در تناسب با شرایط بومی و فرهنگی هر منطقه ضمن پایبندی به اصول و ضوابط میراث فرهنگی می‌شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این که در این مصوبه  «ظرفیت‌سازی»، «توانمندسازی» و «مشوق‌های کالبدی ویژه بافت» به صورت توأمان و یکپارچه برای احیای بافت دیده است ، به بندهایی از مصوبه اشاره کرد و گفت : ارتقا کاربری ، افزایش سطح اشغال و تسهیلاتی در تامین پارکینگ ، فضای باز و خدمات عمومی پشتیبان و دسترسی‌ها ، رفع محدودیت حد نصاب قطعات و حداقل زیربنایی واحدهای مسکونی ، اعطای امتیازات ویژه به ساکنان بافت‌های تاریخی از جمله معافیت‌های مالیاتی ، عوارض و ... ، معافیت‌های هزینه‌های آب ، برق و گاز برای بناهای تاریخی موجود در بافت و تسهیل رعایت الگوهای بومی معماری و شهرسازی از مهمترین دستاوردهای این مصوبه  است که با اجماع دستگاه‌های دخیل در بافت‌های تاریخی به تصویب رسید و به عنوان یادگاری ارزشمند در حمایت از میراث فرهنگی باقی خواهد ماند .

لازم به ذکر است ، این سند ضمن تاکید بر اهمیت توجه به ارزش‌های تاریخی و هویت فرهنگی محدوده‌ها ، اجرای «قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی را ضرورتی انکارناپذیر عنوان کرده است و تهیه طرح‌های ویژه حفاظت و احیای محدوده  بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی» را پیش‌شرط بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های توصیه شده در آن قلمداد می‌کند .

آیینی اظهار امیدواری کرد مصوبه پیشنهادی مشکلات بافت‌های تاریخی را حل کند .




مطالب مرتبط

جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

|

وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ...

|

اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

|

در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس کل دادگستری استان تهران از راه‌اندازی ۱۰ هیات به منظور اجرای ماده ۹ قانون حمایت از احیا ، بهسازی و نوسازی بافت‌های ...

|

نظرات کاربران