در حال بارگذاری ...

تشریح فعالیت‌های ۳۴ ماهه دولت سیزدهم در بخش مسکن و شهرسازی

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گزارشی عملکرد این وزارتخانه را در بخش‌های مختلف مسکن ، ساختمان ، شهرسازی ، شهرهای جدید ، بازآفرینی شهری ، احداث ساختمان‌های عمومی و سایر موارد تشریح کرد و از فرایند ساخت ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد مسکن در مدت ۳۴ ماه خبر داد .

معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گزارشی به تشریح مهم‌ترین عملکرد وزارتخانه در بخش مسکن و شهرسازی طی ۳۴ ماهه دولت سیزدهم پرداخت .

۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد نهضت ملی مسکن وارد فرایند ساخت شد

بر اساس این گزارش تاکنون ، مجموع واحدهای مسکونی در دست ساخت و تکمیل شده تحت عنوان نهضت ملی مسکن به تعداد ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد رسیده است . همچنین ۴۸ هزار هکتار زمین در مناطق شهری و ۵۰ هزار هکتار زمین در مناطق روستایی برای اجرای نهضت ملی مسکن تأمین شد .

احداث ۵ بیمارستان با ۹۷۱ تخت بیمارستانی

در بخش تکمیل و احداث ساختمان‌های عمومی همچون بیمارستان، ورزشگاه و خانه‌های سازمانی که با مسئولیت سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی انجام‌می‌شود طی ۳۴ ماه دولت سیزدهم ۵ بیمارستان با ظرفیت ۹۷۱ تخت شامل بیمارستان تربت‌حیدریه با ظرفیت ۲۷۳ تخت، بیمارستان جایگزین شهید رجایی گچساران با ظرفیت ۱۴۲ تخت، بیمارستان جایگزین ۱۵ خرداد مهدی‌شهر با ظرفیت ۹۹ تخت ، بیمارستان آموزشی جهرم با ظرفیت ۳۱۳ تخت و بیمارستان جایگزین امام خمینی با ظرفیت ۱۴۴ تخت تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. همچنین سازمان مجری در دولت سیزدهم ۷ بلوک از منازل مسکونی نمایندگان مجلس را در ۱۸ هزار و ۵۵۰ مترمربع احداث کرد .

فرایند نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری

نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از دیگر سیاست‌هایی بود که دولت سیزدهم در بخش مسکن در دستور کار قرار داد . در این بخش در ۳۴ ماه دولت سیزدهم فرایند نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی و چهار رکورد جدید نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری در تاریخ کشور به ثبت رسید و رشد ۱۰۰ درصدی میانگین نوسازی در مقایسه با میانگین ۸ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم رقم خورد .

همچنین ، انجام ۸۴۰ پروژه روبنایی و زیربنایی و بهبود فضای شهری بافت‌های فرسوده با هدف محرومیت‌زدایی و بهسازی ۳۰۰ کیلومتر آسفالت معابر بافت‌های فرسوده در ۳۴ ماه دولت سیزدهم در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری ایران اجرا شد .

تأمین ۴۱۸ هکتار اراضی برای شهرک‌سازی در شهرهای جدید و جذب سرمایه‌گذار

عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در طی ۳۶ ماه دولت سیزدهم نیز حاکی از بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌سازی در شهرهای جدید به میزان ۴۱۸ هکتار دارد . همچنین سه شهرک جدید گلمان در آذربایجان غربی ، تابناک در فارس و مهرگان در قزوین تأسیس شد .

مکان یابی ۲۷ سکونتگاه ساحلی در کشور

همچنین در بخش توسعه سکونتگاه‌های نوار ساحلی نیز مجموعه اقداماتی انجام شد که این برنامه در راستای سیاست‌های کلی نظام و تدابیر ابلاغی درباره توسعه سکونتگاه‌ها انجام شد . در این بخش ، مکان یابی ۲۷ سکونتگاه در نوار ساحلی جنوب در استان‌های خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید .

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۲۳ به ۱۸ درصد

مجموعه معاونت مسکن و ساختمان نیز در طی ۳۶ ماهه دولت سیزدهم اقداماتی را سیاستگذاری و به مرحله اجرا رساند که بخشی از این فعالیت‌ها شامل تدوین و ویرایش ۴ مبحث مقررات ملی ساختمان، برگزاری ۳ دوره پیاپی آزمون ورود به حرفه مهندسان با بیش از ۵۰۰ هزار نفر داوطلب، صدور و اجرای دستورالعمل تعارض منافع با هدف نظارت همگانی و مؤثر ، شفاف سازی و جلوگیری از سوء استفاده و رانت اداری در حوزه نظام مهندسی ساختمان ، افزایش سقف تسهیلات مسکن از ۳۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان ، کاهش نرخ سود تسهیلات از ۲۳ به ۱۸ درصد ، پایش و بازدید میدانی مستمر تمامی پروژه‌های نهضت ملی مسکن و رفع موانع در حداقل زمان ممکن ، کاهش اقساط دو سال اول متقاضیان به‌صورت ثابت به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و باقیمانده اقساط به‌شکل پلکانی است .

راه‌اندازی سامانه خودنویس و امکان ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش

همچنین هوشمندسازی ثبت معاملات اجاره مسکن از طریق سامانه خودنویس فراهم شد و موجران و مستاجران و همچنین بنگاه‌های معاملات املاک این امکان را یافتند تا قراردادهای اجاره و همچنین خرید و فروش را در این سامانه به ثبت برسانند . طبق آخرین آمارها تاکنون ۶۵۰ هزار قرارداد اجاره در این سامانه به ثبت رسیده است.

شناسایی ۸۵۰ هزار قطعه زمین برای واگذاری به روستاییان

دولت سیزدهم تعهد کرد تا یک میلیون قطعه زمین روستایی را برای متقاضیان مسکن در این بخش تأمین کند و به واجدان شرایط واگذار کند تا ساخت و ساز مسکن را در این اراضی آغاز کنند. تاکنون ۸۵۰ هزار قطعه زمین روستایی شناسایی و تملک شده است و از این اراضی شناسایی شده ۸۵ هزار قطعه زمین به ساکنان روستاها واگذار شد.




مطالب مرتبط

از ظرفیت‌هایی که در قانون بودجه و برنامه هفتم هم لحاظ شده ، بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه برای بافت‌های فرسوده است که توسط شهرداری‌های استان بر اساس شرایط خاص هر شهر بومی سازی شده و با اخذ مصوبه از کمسیون ماده پنج هم اکنون در حال اجرا است که امیدواریم ساکنین و متقاضیان محلات مورد ...

|

در استان تهران برای تامین زمین ساخت مسکن مشکلاتی وجود داشت که این مشکل از طریق شهرک‌سازی در حال رفع شدن است .

|

از ۳۵ هزار و ۱۸۶ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در شهر سقز ، ۱۳هزار و ۵۰۲ نفر متقاضی تأیید اولیه و نهایی شده اند .

|

طی زمان بندی انجام شده ، افتتاح طرح‌ها با سازندگان و پیمانکاران در استان زنجان قطعی شده تا خرداد سال آینده تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی به متقاضیان در استان واگذار می‌شود .

|

با پیگیری‌های مدیر کل راه و شهرسازی استان ۲۰۰ دستگاه آسانسور به ساختمان‌های مسکن مهر شوشتر توسط وزارت راه و شهرسازی و از محل اعتبارات صندوق ملی مسکن اختصاص یافت . همچنین در این نشست تفاهم‌نامه بین اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و شهرداری شوشتر جهت همکاری‌های لازم برای ...

|

نظرات کاربران