در حال بارگذاری ...
  • بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران تکمیل می‌شود

    در گذشته مشوق‌های شهرسازانه بیشتر مربوط به تراکم و در قالب دو طبقه بود اما با تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی مشوق‌های جدیدی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ارائه شده و توان شهرداری‌ها برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافته‌ است . انتظار می‌رود با اعطای این مشوق‌ها و نیز اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت شاهد تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تکمیل بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داد .

    در جلسه‌ای که با حضور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ، معاون سازمان نوسازی شهر تهران ، شورایاران و مدیران دفاتر تسهیل‌گری مناطق ۱۷ و ۱۸ در خانه وارطان برگزار شد ، مشکلات بافت‌های فرسوده این دو منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادات آنها جهت تدوین بسته تشویقی خاص این دو منطقه احصا شد .

    اردیبهشت سال جاری رئیس‌جمهور فقید ابراهیم رئیسی با حضور در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران ضمن دیدار با ساکنان این مناطق در جریان مشکلات بافت‌های فرسوده قرار گرفت و دستوراتی جهت رفع این مشکلات ارائه کرد .

    یکی از دستورات تدوین بسته تشویقی خاص این دو منطقه بود . پیرو این دستور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به‌منظور اخذ نظرات شهرداری ، دفاتر تسهیل‌گری و نیز شورایاران محلات این مناطق به نمایندگی از اهالی محلات جهت تدوین بسته تشویقی مخصوص مناطق یاد شده با همراهی شهرداری تهران جلسه‌ای در خانه وارطان برگزار کرد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استان تهران رتبه اول در نوسازی بافت فرسوده را دارد ، عنوان کرد : سال ۱۴۰۲ در شهر تهران شاهد رشد ۳ برابر نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در مقایسه با سال قبل از آن بودیم که حاصل تلاش شهرداری تهران در اجرای بسته‌های تشویقی است .

    آیینی با اشاره به اینکه کار بازآفرینی شهری به‌دلیل حفظ جان انسان‌ها و خدمت به هم‌وطنان مقدس است ، اظهار کرد : وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان نماینده تخصصی دولت در این حوزه و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز به‌عنوان مجری سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه بازآفرینی شهری وظیفه دارد به‌گونه‌ای برنامه ریزی کند تا شرایط برای ورود مردم به نوسازی تسهیل شود ، در واقع باید ریل‌گذاری مناسب از سوی شرکت انجام شود تا مردم و شهرداری‌ها بتوانند به‌خوبی در این مسیر حرکت کنند .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه‌ داد : به‌دلیل سطح گسترده محلات هدف بازآفرینی شهری نه دولت و نه شهرداری‌ها نمی‌توانند بدون حضور خود ساکنان کاری از پیش ببرند و بنابراین باید با اطلاع رسانی نسبت به آگاه سازی ساکنان بافت‌های فرسوده اقدام کرد . شورایاری‌ها بهتر از هر نهاد دیگری می‌توانند در این راه نقش آفرینی کنند زیرا علاوه بر اینکه امین مردم محسوب می‌شوند با مشکلات و معضلات محله به‌خوبی آشنایی دارند و می‌توانند راهکارهای خوبی ارائه دهند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه باید تمام ابزارهای رسانه‌ای را به کار بگیریم تا مردم به‌حق خود برسند ، عنوان کرد : در این جلسه که به‌منظور شنیدن صدای مردم برگزار شد ، نکات خوبی مطرح شد و هر چند این کار نمادین است اما جلسات این‌چنینی را می‌توان با محوریت اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها و شهرداری‌های نواحی برگزار کرد تا برنامه‌ریزی‌ها بیشتر بر اساس خواست و نیاز مردم انجام شود .

    همچنین در این جلسه ابراهیمی معاون نوسازی و توسعه سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران همواره سازمان نوسازی شهرداری را در رسیدگی به معضل بافت‌های فرسوده یاری رسانده‌ است ، تصریح‌ کرد : در گذشته مشوق‌های شهرسازانه بیشتر مربوط به تراکم و در قالب دو طبقه بود اما با تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی مشوق‌های جدیدی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ارائه شده و توان شهرداری‌ها برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافته‌ است . انتظار می‌رود با اعطای این مشوق‌ها و نیز اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت شاهد تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم .

    ابراهیمی با بیان اینکه مشوق‌های جدیدی در حوزه حقوقی ، فنی و نظام مهندسی در دست تدوین است، عنوان کرد : همکاری با سازمان اوقاف نیز در دستور کار قرار داد تا شرایط برای نوسازی آن دسته از منازل مسکونی بافت‌های فرسوده که عرصه اوقاف دارند نیز تسهیل شود .

    در ادامه جلسه شورایاران محلات مختلف مناطق ۱۷ و ۱۸ و نیز مدیران دفاتر تسهیل‌گری این مناطق به‌بیان مشکلات موجود در بافت‌های فرسوده پرداختند و پیشنهادهایی جهت رفع معضلات ارائه کردند . 

    در پایان آیینی با تأکید بر اینکه محور اصلی کار بازآفرینی شهرداری است تصریح‌ کرد : شهرداران مناطق مدیران عملیاتی این کار هستند و باید فضا را به‌گونه‌ای فراهم کنند که مردم به نوسازی مساکن خود در بافت‌های فرسوده تشویق شوند .

    وی با بیان اینکه تبعیض اجتماعی در حوزه شهرسازی بسیار زیاد است اظهار کرد: با این وجود ساخت و ساز در کشور بر اساس قانون نظام مهندسی صورت‌می‌گیرد و باید نظارت‌ها در این حوزه افزایش یابد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : شتاب بخشی به نوسازی بناهای ناپایدار و سقف‌های لرزان در محدوده بافت‌های فرسوده ...

    |

    این عملکرد حاصل سیاست‌گذاری‌های صحیح ، انتخاب راهبردهای به‌جا و واگذاری کار به خود مردم و تقویت میزان مشارکت مردمی است .

    |

    در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    نظرات کاربران