در حال بارگذاری ...

خانه‌های زیر ۲۰۰ متر در تهران و ۱۵۰ متر در سایر مناطق شهری و روستایی مشمول مالیات نمی‌شود

یکی از کارکردهای سامانه املاک و اسکان تخصیص منابع بانکی به پروژه‌های مختلف است . هم اکنون با ثبت ۵۰ درصد اطلاعات ملکی مردم در سامانه ، سیاستگذار قادر به اخذ تصمیمات درست بر اساس واقعیات شده است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات به تشریح اقدامات دولت سیزدهم در سامانه بازار املاک و اسکان پرداختند .

سید جواد سادات فریزنی به تشریح برخی از برنامه‌های این وزارتخانه با موضوع تکمیل و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان پرداخت . سامانه املاک و اسکان به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاستگذاری بازار مسکن است و با پیگیری‌های مجلس ، وزارت راه و شهرسازی ، نهادها و دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شده و تکمیل اطلاعات سامانه در حال انجام است .

وی با تاکید بر اینکه بهترین کارکرد سامانه املاک و اسکان اثرگذاری برای شناسایی خانه‌های خالی است ، توضیح داد : اطلاعات ۷۵ میلیون نفر تاکنون در سامانه املاک و اسکان بارگذاری شده است که از این ۷۵ میلیون نفر ، ۱۱ میلیون و۸۰۰ هزار نفر خانوار به سامانه مراجعه کرده و اطلاعات مکانی خود را تایید کردند .

سادات توضیح داد : بر اساس اطلاعات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با استفاده از این سامانه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن خرید یا اجاره عرضه شده است و این حجم از شناسایی‌ها نشان می‌دهد که تکمیل و راه‌اندازی این سامانه کارکرد مناسبی داشته است . در دولت سیزدهم قانون ساماندهی بازار زمین و اجاره به تصویب رسید و ابلاغ شد که در این قانون ضمانت‌های اجرایی برای دستگاه‌های مختلف برای اتصال به سامانه املاک و اسکان در نظر گرفته شده است .

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : نیاز است تا تمامی دستگاه‌ها از جمله سامانه ثنا به سامانه املاک و اسکان متصل شوند ، زیرا حرکت دولت به سمت الکترونیکی شدن بوده و با این کار عملاً ارائه خدمات برای تمامی مردم در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد . به عنوان نمونه گذرنامه و گواهینامه از طریق اطلاعات سامانه املاک و اسکان قابل ارائه به این دسته از متقاضیان در مدت زمان کوتاه است .

سادات با اشاره به این مطلب که ۱۲۰ هزار خانه خالی تاکنون شناسایی شده است ، از تشکیل ۱۱۰۰ پرونده در این باره خبر داد و گفت : ۱۵۰ میلیارد تومان تاکنون در بخش خانه‌های خالی اخذ شده است . امیدواریم دولت چهاردهم نیز در این زمینه اهتمام کافی داشته باشد .

وی اظهار امیدواری کرد تا به زودی وزارت نیرو به سامانه ملی املاک و اسکان متصل شود .

مشاور شهرسازی با تاکید به بر اینکه زیرساخت‌های سامانه ملی املاک و اسکان مناسب است ، گفت : در حال حاضر خودنویس نیز به سامانه ملی املاک و اسکان متصل شده است و ۷۵۰ هزار موجر و مستاجر قرارداد خود را در سامانه ثبت کرده‌اند . همچنین بیش از ۲۷ هزار مشاور املاک از این سامانه استفاده می‌کنند .

وی یادآور شد : هم اکنون دو سکو به سامانه ملی املاک و اسکان متصل شده‌اند . بر همین اساس آگهی‌هایی که در سامانه ثبت نشوند در آینده با الزامی شدن آگهی‌ها در سامانه مشمول جریمه خواهند بود .

یاسر دستمالچیان دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات نیز با حضور در این برنامه ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت : یکی از کارکردهای سامانه املاک و اسکان تخصیص منابع بانکی به پروژه‌های مختلف است . هم اکنون با ثبت ۵۰ درصد اطلاعات ملکی مردم در سامانه ، سیاستگذار قادر به اخذ تصمیمات درست بر اساس واقعیات شده است .

دستمالچیان ادامه داد : سیاستگذار باید همانگونه که در تولید مسکن نقش دارد در توزیع آن نیز حضور داشته باشد و هدف از ابلاغ این قانون دستیابی به این سطح است .

وی با تاکید بر اینکه مسکن کالای سرمایه‌ای نیست از عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی با اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد و گفت : هدف از تدوین و ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره، اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیست، بلکه تشویق مردم به عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن برای ساماندهی این بازار است . طبق تبصره ۱۱ ماده ۵۳ ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره خانه‌های ۱۵۰ متر در تهران و ۲۰۰ متر زیربنا  در سایر شهرها از مالیات معاف هستند. همچنین ثبت این اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان برای تمامی مردم ضروری است .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات خراسان رضوی گفت : مستاجران در صورتی که موجران نسبت به افزایش اجاره بها ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات خراسان رضوی گفت : استفاده از سامانه «تعیین اجاره بها» برای مشاوران ...

|

تمامی خدمات دستگاه‌های دولتی و سیستم بانکی خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی ، یارانه‌ای و کمک معیشتی ، تعویض پلاک خودرو ، فروش انشعاب آب ، برق ، تلفن و گاز طبیعی ، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهی نامه را صرفاً با اخذ کد ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بهره مندی و استفاده از خدمات دستگاه های دولتی خدمات رسان را منوط به خوداظهاری شهروندان در ...

|

مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم ، تمامی سرپرستان خانوار ، مالکان و مستاجران ، باید املاک تحت تملک خود را در سامانه ثبت املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند .

|

نظرات کاربران