در حال بارگذاری ...
  • تببین اقدامات قرارگاه مسکن شهر تهران

    در قرارگاه جهادی مسکن قرار بود موانع تولید مسکن را برطرف کنیم ، زمان صدور پروانه را کاهش دهیم و ظرفیت های تولید مسکن در تهران را فعال کنیم ، شهرداری تهران از ابتدا قصد تصدی گری در حوزه مسکن را نداشت و به دنبال تسهیل گری بود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران شهر شرح وظایف قرارگاه مسکن شهر تهران را تشریح کرد .

    سید مهدی هدایت اظهار کرد : یکی از اقدامات موثر مدیریت ششم شهری ، موضوع ایجاد قرارداد جهادی مسکن با رویکرد مانع زدایی از فرآیند تولید مسکن در شهر تهران با محوریت بخش خصوصی ، تهیه و تصویب طرح بازآفرینی شهری و همچنین بسته های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده است .

    وی افزود : زمانی که قرارگاه تشکیل شد ، یک کارگروه ایجاد شد . این کارگروه تمامی اراضی مستعد ساخت مسکن در شهر تهران را با رویکرد نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار و همچنین محدوده بی دفاع شهری را شناسایی کرد . ما با بازیگران اصلی حوزه مسکن در شهر تهران حدود ۵۳۲ هزار واحد توانستیم تفاهم نامه امضا کنیم و بعد کارگروه تخصصی شهرسازی ایجاد شد که حدود ۲۸۷ هزار واحد از این تفاهمنامه‌ها به دستور نقشه رسیدند . ۲۴۵ هزار واحد هم به دلیل قرار گرفتن زمین ها در پهنه سبز ، باغات و یا مغایرت از دستور کار خارج شدند .

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه همه ۲۸۷ هزار واحد مجوز کمیسیون ماده پنج را اخذ کرده اند ، تصریح کرد : در قرارگاه جهادی مسکن قرار بود موانع تولید مسکن را برطرف کنیم ، زمان صدور پروانه را کاهش دهیم و ظرفیت های تولید مسکن در تهران را فعال کنیم ، شهرداری تهران از ابتدا قصد تصدی گری در حوزه مسکن را نداشت و به دنبال تسهیل گری بود .

    هدایت با بیان اینکه اعلام کردیم ، عملیات اجرایی حدود ۲۰۰ هزار واحد از ۲۸۰ هزار واحدی که چندماه پیش کلنگ زنی شد ، سه ماه تا آغاز طول می‌کشد ، ادامه داد : بخشی در همین مدت عملیات اجرایی آن آغاز شد و در مرحله گود برداری قرار دارد و برخی دیگر در مراحل صدور پروانه یا واریز عوارض قرار دارند . بیشتر این پروژه ها توسط بخش خصوصی انجام می شود و وظیفه ما رفع موانع بود . ۲۸۷ هزار واحد هیچ مشکلی برای اجرا در شهرداری تهران ندارند و پروژه هایی که به مرحله اجرا نرسیده اند ، دلایلش عموما متوجه بخش خصوصی یا نهادهای متولی ساخت این پروژه هاست که یا عوارض پرداخت نشده و یا پروژ توسط آنها آغاز نشده است و در واقع قرارگاه جهادی مسکن به وظایف خود عمل کرده است . بیشتر پروژه ها در مراحل اجرای اسکلت ، گودبرداری و بعضا اجرای فونداسیون هستند .

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه عملیات اجرایی حدود ۵۰ هزار واحد از قرارگاه جهادی مسکن تا پایان سال به پایان می‌رسد ، خاطرنشان کرد : شهرداری تهران در محدود بافت فرسوده عوارض دریافت نمی‌کند . سال گذشته در موضوع پرداخت تسهیلات بانکی وضعیت خوبی نداشتیم . در کل شهر تهران کمتر از ۳۰۰ مورد تسهیلات در محدوده بافت فرسوده پرداخت شده بود . امیدواریم این ضرورت با توجه به اینکه در قانون بودجه دیده شده است ، توسط بانک‌های عامل مورد توجه واقع شده و تسهیلات پرداخت شود .




    مطالب مرتبط

    از ۱۹۰۳۷۳ متقاضی تایید نهایی شده نهضت ملی مسکن تاکنون برای ۱۱۹۶۰۲ متقاضی افتتاح حساب انجام شده و به پروژه های مسکن تهران متصل شده اند که شامل پروژه های اداره کل راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرهای جدید پرند و پردیس می‌شود .

    |

    در سال ١۴٠٣ ، پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی احداثی در قالب صنعتی‌سازی ، ساختمان‌های سبز و واحدهای احداثی با استفاده از مصادیق کاهش مصرف انرژی در اولویت قرار دارد و مشوق‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است .

    |

    ساخت پروژه ۱۵۰ واحدی انبوه ساز توسط انجمن خیرین مسکن ساز مهدیشهر از دیگر اقدامات در راستای تامین مسکن در این شهرستان است .

    |

    پروژه احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) پس از انتقال خط راه آهن تهران - تبریز به زیرزمین ، با رویکرد کاهش شکاف اجتماعی ، افزایش سرانه فرهنگی ، ورزشی ، اقتصادی و رفاهی مناطق کم برخوردار ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران ، بر روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی - ...

    |

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    نظرات کاربران