در حال بارگذاری ...

۷ شهر استان خراسان شمالی دارای طرح مصوب در حوزه بازآفرینی شهری و بافت فرسوده است

احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از موضوعات مهمی است که در استان دنبال می‌شود . بازآفرینی شهری به عنوان یک مصوبه مهم از مجلس هشتم دنبال شد و اکنون می‌توان از تجارب استان‌های موفق در این زمینه استفاده کرد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت : استان خراسان شمالی ۲۵ شهر دارد که از این تعداد ۷ شهر دارای طرح مصوب در حوزه بازآفرینی شهری و بافت فرسوده است که مجموعاْ ۷۷۰ هکتار بافت میانی و ۹۱۱ هکتار هم بافت حاشیه نشین شناسایی شده است .

کارگاه آموزشی آشنایی با فرایندها و مقررات بازآفرینی شهری خراسان شمالی روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ با حضور استاندار خراسان شمالی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان ، فرمانداران ، شهرداران ، بخش داران و جمعی دیگر از مدیران کل عضو ستاد بازآفرینی شهری شهرهای استان در محل سالن جلسات شهدای دولت استانداری برگزار شد .

سیدعلی میرکریمی ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود : آموزش و ترویج فرایند قوانین ضوابط و مقررات بازآفرینی در بافت‌های ناکارآمد شهری برای مدیران کنشگران و ذی‌نفعان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری یکی از اولویت‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان متولی و سیاست گذار در بافت‌های ویژه شهری است و اداره کل راه و شهرسازی در استان وظیفه این مسئولیت را برعهده دارد .

وی اظهار کرد : استان خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت ، ۱۰ شهرستان و ۲۵ شهر دارد که از تعداد ۲۵ شهر ، ۷ شهر آن دارای طرح مصوب در حوزه بازآفرینی شهری و بافت فرسوده است که مجموعاً ۷۷۰ هکتار بافت میانی و ۹۱۱ هکتار هم بافت حاشیه‌نشین در شهرهای بجنورد ، شیروان و اسفراین ، گرمه ، جاجرم ، فاروج ، آشخانه شناسایی شده است .

میرکریمی تصریح کرد : مجموع وسعت بافت‌های ناکارآمد حدود ۱۱ درصد مساحت ۷ شهر دارای طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ است و ۱۹ درصد از جمعیت شهرها در این بافت‌ها ساکن هستند . موضوع آموزش یکی از مقوله‌های مهم در امر بازآفرینی شهری است و چیزی که وجود دارد آن است که به‌جای اینکه دولت خودش وارد مداخله در امر بازآفرینی شود می‌تواند از طریق سیاست‌گذاری و مشارکت عمومی مردم و دفاتر ، معتمدین محل حلقه‌های میانی نسبت به توانمندسازی ساکنین و در نهایت نوسازی محلات ورود کند .

سید مسلم سید الحسینی ، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری کشور نیز در این جلسه ، گفت : ۱۷۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد که عمده این بافت‌های ناکارآمد حدود ۷۵ هزار هکتار بافت‌های فرسوده میانی است که در داخل شهرها هستند .

وی افزود : ما اعتقاد داریم که این بافت‌های ناکارآمد خودش ظرفیت مناسبی برای تولید مسکن است که هم مسکن موجود ارتقا پیدا می‌کند هم نیازی به خدمات زیربنایی با هزینه‌های بالا ندارد و می‌تواند ظرفیت جدید در حوزه مسکن ایجاد کند و می‌تواند مزیت‌های بیشتری نسبت به الحاق اراضی به شهرها برای ایجاد مسکن داشته باشد .

عضو هیئت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری کشور یکی از موضوعات مهم در امر بازآفرینی شهری را مشارکت مردم در این امر عنوان کرد و گفت : مردم و اهالی محله به عنوان ذی‌نفعان اصلی در احیا و بازآفرینی شهری هستند و لذا تصمیم‌گیری‌ها در خصوص آینده شهر نیز جز با مشارکت و همراهی مردم میسر نخواهد بود .

محمدرضا حسین نژاد ، استاندار خراسان شمالی گفت : احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از موضوعات مهمی است که در استان دنبال می‌شود . بازآفرینی شهری به عنوان یک مصوبه مهم از مجلس هشتم دنبال شد و اکنون می‌توان از تجارب استان‌های موفق در این زمینه استفاده کرد .

مهدی رشیدی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت این موضوع و برگزاری کارگاه آموزشی با حضور تمام کسانی که در حوزه مدیریت شهری نقش دارند ، گفت : در استان خراسان شمالی بیش از ۱۵۰۰ هکتار مساحت بافت فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که با برگزاری این کارگاه‌های آموزشی نقش دفاتر تسهیل گری و مردم و تعامل بین دولت و مردم در جهت ارتقای وضعیت این محدوده‌ها بیشتر می‌شود .

وی افزود: در حوزه بافت‌های ناکارآمد شهری در جلسات شورای مسکن اقدامات خوبی انجام شده است که یکی از این اقدامات افزایش طبقات ، کاهش محاسبه پارکینگ موردنیاز تا ۷۵ درصد حذف بالکن و تراس از تراکم ساختمانی ، افزایش میزان تجاری بر اساس مساحت و معبر، مجوز اجرای دو درب جهت تسهیل در آرایش پارکینگ و ... به عنوان مشوق در ساخت و ساز است .




مطالب مرتبط

در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای اخذ تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به بانک معرفی شده‌اند .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان گلپایگان گفت : بازنگری بافت فرسوده شهر گلپایگان در حال بررسی و اقدام است .

|

جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

|

به لطف خدا پرداخت تخفیفات صدور پروانه در بافت های فرسوده شهری بالغ بر ۳۹۷ میلیارد ریال در ۳۹ شهر استان انجام شده است . تعریف پروژهای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت، از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال از دیگر ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه سالانه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ، اظهار کرد : تجربه نشان داده است که ...

|

نظرات کاربران