در حال بارگذاری ...

توجه ویژه دولت چهاردهم به موضوع توسعه فضاهای آموزشی و جهاد مدرسه سازی

وزارت راه و شهرسازی در کنار احداث مسکن و همچنین تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی در شهرها در تامین خدمات روبنایی همچون ساخت مدارس به عنوان یکی از مراکز تولید علم و دانش و نیاز خانوارهای ساکن در محلات مختلف شهر توجه ویژه داشته است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید و مدیریت دولت چهاردهم تمرکز ویژه‌ای به موضوع توسعه فضاهای آموزشی و جهاد مدرسه سازی دارد .

به گفته سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ، در حال حاضر ۵۰ مدرسه توسط شرکت عمران شهرهای جدید در حال ساخت است و در یک برنامه چهار ساله ، ساخت ۲۰۰ مدرسه تحت عنوان نهضت مدرسه‌سازی شهرهای جدید به‌منظور رفع کمبود فضای آموزشی در دستور کار قرار گرفته است .

توسعه فضاهای آموزشی و مشخصا مدرسه به عنوان یکی از اولویت‌هایی است که همواره در مجموعه وزارت راه و شهرسازی مورد توجه مسئولان بوده است ، همچنانکه در ساخت شهرهای جدید و ایجاد شهرک‌ها و همچنین در برخی از محلات هدف بازآفرینی شهری ایران که فضاهای آموزشی در کنار سایر خدمات روبنایی مورد نیاز ساکنان این بافت‌هاست ، این مهم همواره دنبال شده است .

وزارت راه و شهرسازی در کنار احداث مسکن و همچنین تلاش برای ارتقا کیفیت زندگی در شهرها در تامین خدمات روبنایی همچون ساخت مدارس به عنوان یکی از مراکز تولید علم و دانش و نیاز خانوارهای ساکن در محلات مختلف شهر توجه ویژه داشته است .

دولت چهاردهم نیز در ماه‌های ابتدای کار خود در مهرماه بر این موضوع تاکید دوباره‌ای داشت .

مسعود پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه دخترانه حسن عسکری شیرازی در تهران خطاب به دانش‌آموزان ، اظهار کرد که باید کاری کنیم شما خوب بدانید ، مهارت پیدا کنید ، بتوانید و بخواهید برای کشور افراد موثری باشید . اگر ما خوب کار کنیم و بستر برای آموزش شما فراهم شود ، فردای کشور از امروز بهتر خواهد شد .

به دنبال سخنان رییس‌جمهور ، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی نیز در نخستین روز سال تحصیلی ؛ اول مهر ، در مدرسه دخترانه حاج حسین مکتبی و اولاده در منطقه ۱۶ حضور یافت و ضمن نواختن زنگ شروع سال تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد : یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به ویژه در شرکت عمران شهرهای جدید توسعه سرانه‌های خدماتی است و مدارس در اولویت برنامه‌های این شرکت قرار دارد .

وی همچنین با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی اجازه تغییر کاربری مدارس را نمی‌دهد ، گفت : علاوه بر شهرهای جدید در شهرهای دیگر نیز باید در برابر درخواست تغییر کاربری از مدارس مراقبت کنیم .

در موضوع احداث مدارس نیز شرکت عمران شهرهای جدید در راستای برنامه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی ، گام‌های مهمی برای توسعه فضاهای آموزشی در شهرهای جدید کشور برداشته است .

شهرام ملکی سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه با توجه به رشد سریع جمعیت در شهرهای جدید ، که ناشی از جمعیت‌پذیری طرح‌های مسکن حمایتی است ، نیاز به زیرساخت‌های روبنایی و اجتماعی ، به‌ویژه فضاهای آموزشی، به شدت احساس می‌شود بخشی از برنامه‌های آن شرکت را در خصوص ساخت مدارس اعلام کرده و گفته است : در حال حاضر ۵۰ مدرسه توسط شرکت عمران شهرهای جدید در حال ساخت است و در یک برنامه چهار ساله ، ساخت ۲۰۰ مدرسه جدید تحت عنوان نهضت مدرسه‌سازی شهرهای جدید به‌منظور رفع کمبود فضای آموزشی در دستور کار قرار گرفته است .

به گفته ملکی ، مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید ، ساخت مدارس را طی این دولت و به‌منظور تأمین نیازهای فوری آموزشی و فراهم کردن بستری مناسب برای تربیت نسل‌های خلاق و تحصیلکرده که پشتوانه شهروندی شهرهای جدید خواهند بود ، پیگیری می‌کند .

در این زمینه ، سعی بر این است تا این مدارس بر اساس استانداردهای روز طراحی و ساخته شوند تا فضایی مناسب برای رشد و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان ایجاد کنند . هدف از این پروژه‌ها نه‌تنها رفع نیازهای فوری جمعیت در حال رشد ، بلکه ایجاد زیرساخت‌های پایدار برای آینده این شهرها است .

نهضت مدرسه‌سازی در شهرهای جدید به عنوان بخشی از چشم‌انداز بلندمدت برای بهبود کیفیت زندگی در این شهرها ، پاسخی به نیاز مبرم این مناطق به فضاهای آموزشی است و در عین حال ، نقشی حیاتی در تربیت نسلی ایفا می‌کند که به‌عنوان شهروندان آینده ، مسئولیت توسعه و پیشرفت کشور را بر عهده خواهند داشت . تربیت نسل خلاق ، پویا و آینده‌ساز توسط متولیان امر آموزش و تعلیم و تربیت هدف نهایی این پروژه‌هاست .




مطالب مرتبط

شهرهای هوشمند بر اساس استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا ، هوش مصنوعی و داده‌های کلان طراحی می‌شوند . این شهرها دارای سیستم‌های مدیریت هوشمند برای کنترل حمل‌ونقل ، انرژی ، آب و پسماند هستند . همچنین ، خدمات شهری در این شهرها به صورت دیجیتال ارائه می‌شود و ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه شورای مرکزی مرکز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف بررسی و هماهنگی لازم در خصوص ستاد ...

|

از تعداد معرفی شدگان از طریق وزارت راه و شهرسازی ، بانک‌ها تاکنون به ۶۰۶ هزار و ۱۲۸ متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن را پرداخت کردند .

|

تامین منابع مالی واحدهای مسکونی مهر باقیمانده که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی هستند از طریق صندوق ملی مسکن تکمیل خواهد شد . برخی الزاماتی که صندوق ملی مسکن برای تامین منابع مالی این بخش از پروژه‌های مسکن مهر در نظر گرفته ، بعضاً پروژه‌ها را با مشکل مواجه کرده است .

|

رویکرد شرکت عمران شهرهای جدید در توسعه شهر جدید مهرگان ، توجه ویژه به خودکفایی شهری به خصوص در زمینه اقتصادی و خدمات‌رسانی است . به‌طوری‌که همزمان با ساخت و سازهای مسکونی ، باید با استفاده از منابع درآمدی داخلی شهر ، روند توسعه را تسریع بخشیم .

|

نظرات کاربران