در حال بارگذاری ...
  • تدوین بسته‌های تشویقی بومی برای نوسازی بافت فرسوده

    شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اجرای ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن ، سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را به جهت ترغیب مالکان و سازندگان به نوسازی واحدهای مسکونی مصوب نموده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گفت : بسته‌های تشویقی در حوزه تسهیلات و وام‌های اعطایی در بافت فرسوده برای هر شهر به صورت بومی تدوین شده است .

    الهام شعبانی گفت : به منظور اجرای بسته‌های تشویقی نوسازی مسکن مصوب شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران ، استان‌ها می‌توانند بر اساس ضوابط بالادستی و طرح‌های جامع و تفصیلی ، بسته تشویقی جداگانه‌ای را تدوین و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند و بسته تشویقی خود را تدوین و اجرایی کنند که در همین راستا در شهرهای مختلف استان قزوین ، بسته‌های تشویقی بومی تدوین شده و در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده است که یک محرک برای ساخت و ساز و ترغیب سازندگان و ساکنین محلات هدف جهت نوسازی املاک است .

    وی با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران ، وظیفه تسهیلگری در نوسازی را بر عهده دارد و در این راستا تلاش می‌کند ، گفت : بخشی از بسته‌های تشویقی دولت برای نوسازی بافت فرسوده در استان شامل تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت و تراکم‌های تشویقی است که چنین اقداماتی می‌تواند در راستای احیای بافت فرسوده موثر واقع شوند .

    رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری افزود : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اجرای ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن ، "سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" را به جهت ترغیب مالکان و سازندگان به نوسازی واحدهای مسکونی مصوب نموده است .

    شعبانی افزود : تراکم‌های تشویقی موضوع این مصوبه صرفاً به محلات یا نواحی که سرانه تأمین خدمات عمومی آنها حداقل به میزان یک سوم سرانه مصوب خدمات و فضای سبز مقیاس محله یا ناحیه باشد تعلق می‌گیرد بلوکهای شهری که سرانه خدمات عمومی مورد نیازشان را در درون بلوک تامین می‌کنند از شمول این بند مستثنا هستند . این مشوق‌ها فقط در محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب ملاک عمل بوده و هر گونه مداخله در بافت‌های تاریخی مصوب تابع ضوابط قانونی ویژه خود خواهد بود .

    به گفته شعبانی افراد با مراجعه به سایت facility.udrc.ir می‌توانند از قرارگیری ملک خود در محدوده بافت فرسوده مطلع شوند .




    مطالب مرتبط

    جزئیات مصوبات کمیسیون ماده ۵ استان ها که به میزان ۳.۷ هکتار اراضی به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته ، حاکی است که در استان زنجان و در شهر دندی با تغییر کاربری ۱۹۱۷ مترمربع و در شهر رامشیر استان خوزستان ۳۵۰۰۰ مترمربع با تغییر کاربری حمل و نقل و فضای سبز به اجرای طرح نهضت ملی مسکن ...

    |

    تاکنون برای ۱۴۱ واحد مسکونی ناکارآمد شهری در شهر گناباد ، ۶۸ واحد در شهر بیدخت ، ۱۰۶ واحد در شهر روشناوند و ۹۲ واحد در شهر کاخک از توابع شهرستان گناباد پروانه نوسازی صادر شده است .

    |

    بسته تشویقی بافت‌های تاریخی با عنوان «راهکارهای تشویقی احیا و تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی» در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است که هدف آن حمایت از رونق‌بخشی و ارتقای کیفیت سکونت در بافت‌های تاریخی است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی در مکاتبه با استاندار تهران از موافقت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با مصوبه‌های کمیسیون ...

    |

    مراحل تهیه طرح تفصیلی ۱۹ شهر استان پایان یافته که در دستور کار بررسی در جلسات آتی کمیسیون ماده ۵ است و طرح تفصیلی ۱۴ شهر دیگر در مراحل بررسی در جلسات کمیته‌های کارشناسی قرار دارد .

    |

    نظرات کاربران