در حال بارگذاری ...
  • ۲۳ هزار واحد از نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی تحویل داده شده است

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت : طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی باهدف ساخت ۳۶۴ هزار واحد مسکونی در چهار سال آغاز شد و تاکنون ۱۹۳ هزار واحد در مراحل مختلف اجرا قرار دارند که ۲۳ هزار واحد تحویل شده است .

    وحید داعی در گردهمایی جایگاه انبوه سازان در طرح جامع تولید مسکن و مدیریت پروژه با اشاره به اینکه مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانوارهای ایرانی است ، گفت : این مسئله تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد و اشتغال کشور دارد . مسکن می‌تواند به‌عنوان یک پیشران اقتصادی ، نه‌تنها نیازهای اساسی خانوارها را برآورده کند، بلکه نقش مهمی در صنایع وابسته و زنجیره تأمین ایفا کند .

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد : در طرح نهضت ملی مسکن که توسط دولت سیزدهم کلید خورد، تولید چهار میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال هدف‌گذاری شده و در استان خراسان رضوی ، تولید ۳۶۴ هزار واحد مسکونی طی این مدت برنامه‌ریزی شده است . این واحدها در چهار بخش تقسیم می‌شوند : ۱۶۸ هزار واحد در بخش حمایتی (که دولت باید زمین و تسهیلات بانکی تأمین کند)، ۵۶ هزار واحد در بخش بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده)، ۷۵ هزار واحد در بخش خود مالک و ۶۴ هزار واحد در بخش مسکن روستایی .

    وی با اشاره به بخش حمایتی طرح گفت: اولین گام ، ثبت‌نام متقاضیان بود در این راستا ، در خراسان رضوی حدود ۵۴۰ هزار ثبت‌نام اولیه انجام شد که از این تعداد ، حدود ۱۴۰ هزار نفر تأیید نهایی شدند و گام دوم تأمین زمین برای این واحدها بود در این زمینه ، حدود ۴,۷۷۵ هکتار زمین ، معادل ۱۲۸ هزار واحد مسکونی ، برای اجرای پروژه‌ها تأمین شد . قراردادهای آماده‌سازی زمین با دستگاه‌های اجرایی مربوطه منعقد شد .

    داعی تصریح کرد : در حوزه واگذاری زمین به متقاضیان در مناطق شهری و روستایی و ساخت واحدها به‌صورت متمرکز توسط انبوه‌سازان ، در مجموع ۱۱۸ هزار واحد در مراحل مختلف از طراحی تا تحویل قرار دارند .

    بازآفرینی شهری و بافت‌های فرسوده

    وی اضافه کرد : در بخش بازآفرینی شهری ، هدف تولید ۵۶ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده بود . دو اقدام اساسی در این حوزه انجام شده است . اولین اقدام ، تعیین محدوده محلات هدف در ۹۶ محله در ۴۴ شهر استان بود که در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد شهرهای استان خراسان رضوی محدوده‌های هدف بازآفرینی آن تعیین شد .

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد : اقدام دوم ، تعیین بسته‌های تشویقی برای این محلات بود . خراسان رضوی با تنظیم بسته‌های تشویقی بومی برای ۹۲ شهر ، رتبه اول را در کشور به دست آورده است . نتیجه این اقدامات این بود که برای ۲۸ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان پروانه ساختمانی صادر شده است .

    معرفی ۳۸ هزار واحد روستایی به بانک‌ها

    داعی بیان کرد : در بخش خود مالک ، از ۷۵ هزار واحد مسکونی هدف‌گذاری شده، حدود ۷,۵۰۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند . در حوزه مسکن روستایی نیز از ۶۴ هزار واحد هدف‌گذاری شده ، ۳۸ هزار واحد معرفی به بانک‌ها شده‌اند و در مراحل مختلف اجرا و پرداخت تسهیلات قرار دارند .

    وی بیان کرد : در مجموع ، ۱۹۳ هزار واحد مسکونی از ۳۶۴ هزار واحد هدف‌گذاری شده در استان خراسان رضوی در فرایند اجرا قرار دارند . از این تعداد ، تاکنون حدود ۲۳ هزار واحد به اتمام رسیده است .

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی تأکید کرد : تحقق اهداف سال ۱۴۰۳ ، وابسته به تزریق به‌موقع تسهیلات بانکی است . مشکلاتی در روند پرداخت تسهیلات بانکی وجود دارد که امیدوار است به‌زودی با پیگیری‌های لازم رفع شود .

    مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن

    داعی دو چالش اصلی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن را کمبود تسهیلات بانکی و تأمین خدمات زیربنایی دانست و گفت : خراسان رضوی تا کنون حدود ۸۶۰ میلیارد تومان برای تأمین خدمات زیربنایی (آب ، برق) هزینه کرده است و انتظار دارد تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۶۶۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این خدمات دریافت کند .

    وی به تأخیر در پرداخت تسهیلات بانکی اشاره کرد و بیان کرد که با رفع این مشکل ، سرعت اجرای پروژه‌ها به شکل قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت .

    نقش انبوه‌سازان در اجرای طرح

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت انبوه‌سازان در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ، از برگزاری همایش انبوه‌سازان در استان خبر داد . استان خراسان رضوی دارای حدود ۵۸۰ شرکت انبوه‌سازی با پروانه فعالیت است که از این تعداد ، ۲۸۰ شرکت فعالانه در پروژه‌های مسکن مشارکت دارند .

    داعی ابراز امیدواری کرد : خروجی این همایش بتواند به‌عنوان نقشه راهی برای آینده مسکن‌سازی در استان و کشور مورداستفاده قرار گیرد .

    فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی

    مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد : یکی دیگر از موارد مطرح شده در این همایش، استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت‌وساز بود .

    داعی به بازدید از پروژه‌های واقع در سایت مهرگان اشاره کرد که در آن ، ۲,۴۴۷ واحد مسکونی با استفاده از فناوری‌های نوین ساخته می‌شوند ؛ اسکلت ساختمان این واحدها در مدت‌زمان کوتاه (سه ماه) اجرا شده است و این فناوری می‌تواند به افزایش سرعت تولید مسکن و ارتقا ایمنی در کشور کمک کند .

    وی بر اهمیت ترویج بیشتر فناوری‌های نوین در حوزه ساخت‌وساز تأکیدکردن و گفت : صنعتی‌سازی مسکن باید به یک‌رویه معمول در کشور تبدیل شود تا بتوان سرعت ، کیفیت و قیمت ساخت‌وسازها را بهینه کرد .

    داعی با اشاره به برنامه‌های آینده خراسان رضوی در حوزه مسکن، گفت: با حل مشکلات تسهیلات بانکی ، امیدواریم که بتوانیم در استان به اهداف تعیین شده دست یابیم . خراسان رضوی باتوجه‌به تجربه، ظرفیت‌های اجرایی و حضور انبوه‌سازان قوی، توانسته است گام‌های مؤثری در این راستا بردارد .




    مطالب مرتبط

    احداث پروژه ۹۲۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن در شاهین شهر نیز در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع در ۱۰ بلوک ۱۲ طبقه و ۲ بلوک ۱۴ طبقه در دست اجرا است .

    |

    در برخی سایت‌های نهضت ملی مسکن مانند شهرک کوهسار روزیه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به بالای ۶۰ درصد رسیده و ۳۰ واحد نیز به اتمام رسیده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در همراهی مدیر کل دفتر امور نظارت عالی فنی پروژه های سازمان ملی زمین و مسکن در جریان ...

    |

    در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان های ماهنشان و ایجرود در مجموع ۴۴ قطعه زمین تحویل بنیاد مسکن شده که ۳۸ واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن و ۲۰ واحد هم درقالب طرح خیرین مسکن ساز در حال اجرا است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ، از اقدامات موثر وزارت راه و شهرسازی برای کنترل و مهار تلاطم در بازار زمین ، مسکن و اجاره ...

    |

    نظرات کاربران