در حال بارگذاری ...

تدوین دستورالعمل مقاوم سازی نسبی در بازآفرینی شهری

در میدان عمل ، خط مقدم جبهه برای رفع مشکلات کالبدی ، رفع معضلات اجتماعی و اقتصادی شهرها ، توانمندسازی ساکنان محلات هدف وکنترل ساخت و سازهای غیر مجاز شهرداری‌ها هستند و سازمان‌های دیگر نباید شهرداری‌ها را در این مسیر تنها بگذارند . در نظر داریم با کمک و یاری شهرداری‌ها و دیگر اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار موانع موجود بر سر نوسازی و بازآفرینی شهری را برطرف کرده و به سمت افزایش کیفیت زندگی ساکنان محلات هدف گام بر داریم .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : برخی محلات با وجود اینکه در بافت‌های فرسوده قرار دارند اما واجد ارزش‌های کیفی بوده و اصولا نیازی به نوسازی ندارند ، که برای این منظور تدوین دستورالعمل مقاوم سازی نسبی در دستور کار قرار گرفته است .

عبدالرضا گلپایگانی در بیست و پنجمین جلسه شورای نوسازی مسکن که با حضور مجازی مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور و مسولان شهرداران شهرهای هدف بازآفرینی شهری برگزار شد ، گفت : مهم‌ترین راهبرد شرکت تقویت شبکه اقدام مشترک برای دستیابی به بهسازی ، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است .

گلپایگانی در این جلسه با اشاره به این که مهم‌ترین راهبرد شرکت ، تقویت شبکه اقدام مشترک برای دستیابی به بهسازی ، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است ، تصریح کرد : نبود مدیریت یکپارچه یکی از نقاط آسیب‌پذیر برنامه‌های توسعه‌ای کشور به شمار می‌رود و برنامه اقدام مشترک می‌تواند یک تمرین در زمینه اجرایی کردن مدیریت یکپارچه در حوزه  کالبدی شهرها و نیز تامین سرانه‌های خدماتی باشد .

گلپایگانی با اشاره به اینکه تا قبل از دهه ۱۳۷۰ وظیفه شهرداری‌ها تنها مدیریت فضاهای شهری بوده و شهرسازی را دیگر نهادها بر عهده داشتند ، عنوان کرد : از دهه ۷۰ به بعد با تغییر سیاست‌ها ، مسوولیت شهرسازی نیز بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شد و اکنون وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده حاکمیت وظیفه تسهیلگری دارد . بنابراین شبکه منسجم اقدام مشترک باید تقویت شود ؛ واقعیت این است که بدون اقدام مشترک و همراهی سایر نهادهای مرتبط به خصوص شهرداری‌ها بازآفرینی شهری موفق نخواهد شد .

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود : در میدان عمل ، خط مقدم جبهه برای رفع مشکلات کالبدی ، رفع معضلات اجتماعی و اقتصادی شهرها ، توانمندسازی ساکنان محلات هدف وکنترل ساخت و سازهای غیر مجاز شهرداری‌ها هستند و سازمان‌های دیگر نباید شهرداری‌ها را در این مسیر تنها بگذارند . در نظر داریم با کمک و یاری شهرداری‌ها و دیگر اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار موانع موجود بر سر نوسازی و بازآفرینی شهری را برطرف کرده و به سمت افزایش کیفیت زندگی ساکنان محلات هدف گام بر داریم .

گلپایگانی افزود : فقط به دنبال تغییرات کالبدی و ساخت و ساز صرف نیستیم بلکه هم‌زمان باید ایمنی ، کیفیت زندگی و سرانه خدمات هفتگانه نیز ارتقا یابد تا نسل‌های آینده در محیط مناسب‌تری رشد یابند . در این مسیر شهرداری‌هایی که بیشترین همکاری را در اقدام مشترک داشته باشند از امکانات و کمک‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران بیشتر بهره‌مند خواهند شد .

تهیه دستورالعمل مقاوم‌سازی نسبی

گلپایگانی با اشاره به مقاوم سازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری عنوان کرد : هر چند نوسازی این بافت‌ها یک مساله ضروری است اما همزمان مقاوم سازی هم باید مد نظر قرار گیرد . برخی محلات با وجود اینکه در بافت‌های فرسوده قرار دارند اما واجد ارزش‌های کیفی بوده و اصولا نیازی به نوسازی ندارند ، بنابراین باید به سمت مقاوم‌سازی آن‌ها برویم که تشخیص این امر بر عهده شهرداری‌هاست ، همچنین برای این منظور تدوین دستورالعمل مقاوم سازی نسبی در دستور کار قرار گرفته است .

بررسی سهم استان‌ها در ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با اشاره به تکلیف قانونی ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد ، گفت : رسیدن به این عدد چندان دور از دسترس نیست و در سال‌های ۹۲ تا ۹۳ آمار ساخت و ساز به این عدد نزدیک بود بنابراین باید با کمک هم برای تحقق ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محله‌های هدف بازآفرینی تلاش کنیم . همچنین بایستی با بررسی مجدد، سهم استان‌ها از این میزان مشخص شود .

وی با اشاره به این که ورود اطلاعات به سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است ، اظهار کرد : این اطلاعات مبنای برنامه‌ریزی شرکت جهت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده قرار می‌گیرد و از سوی دیگر از این طریق تلاش‌های ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها قابل ارزیابی بوده و می‌توان نواقص و موانع را از بین برد ، در واقع اطلاعات این سامانه تابلوی شفافی است که برای ادامه مسیر نوسازی الزامی است ، بنابراین از مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و نیز شهرداری‌ها می‌خواهم که در ورود اطلاعات به این سامانه جدیت بیشتری به خرج دهند .

گلپایگانی با تاکید بر اینکه یکی از درخواست‌های قانونی ، کاهش زمان صدور پروانه در بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌هاست ، گفت : پیشنهادم این است که در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ، زمان درخواست متقاضی برای صدور تا زمان صدور پروانه توسط شهرداری درج و بازه زمانی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده مشخص شود . در این صورت چنانچه شهرداری در این بازه سه ماهه موفق به صدور پروانه نشده باشد ، موانع موجود را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام می کند .

سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که نوسازی بافت‌های فرسوده یک ضرورت انکار ناپذیر است ، تصریح کرد : بافت‌های فرسوده از ظرفیت مناسبی برای ساخت و ساز برخوردار است و برای رسیدن به توسعه درون زا باید از ظرفیت‌های بافت مانند وجود زیرساخت‌ها ، زمین‌های قهوه‌ای ، کارخانجات متروکه ، پادگان‌های داخل شهر و بارگذاری‌های مجدد استفاده کنیم در این صورت از مشکلات مدیریت شهری هم کاسته خواهد شد .

گلپایگانی با اشاره به طرح کلید به کلید گفت : برای تامین زمین این طرح می‌توان از املاک مجاور بافت‌های فرسوده استفاده کرد . بر اساس قانون در صورتی که املاک مجاور بافت‌های فرسوده برای نوسازی بافت مورد استفاده قرار گیرد ، مشمول تسهیلات بافت‌های فرسوده می‌شود و امکان مناسبی برای طرح کلید به کلید است .

گلپایگانی درباره بافت‌های تاریخی نیز گفت : در قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی مصوب سال ۱۳۹۸ بندی با عنوان  انتقال حق توسعه)  (TDR آورده شده است . با اجرای طرح انتقال حق توسعه ، می‌توان بافت تاریخی را بدون آنکه حقی از کسی تضییع شود ، حفظ کرد . شیوه‌نامه انتقال حق توسعه در معاونت شهرسازی و معماری در حال تهیه است و این اقدام مهم می‌تواند نتایج درخشانی در حفظ ارزش‌های تاریخی داشته باشد .

وی توضیح داد : بر این اساس چنانچه در محدوده‌ای امکان ساخت چهار طبقه وجود نداشته باشد ، سازنده می‌تواند دو طبقه مازاد بر ضوابط میراث فرهنگی را در جای دیگر بسازد ، در واقع این ابزار ، امکان انتقال دارایی‌ها را با ایجاد انگیزه در مالکان زمین یا ساختمان در مناطق معین فراهم می کند .

در این نشست یداله آقائی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ، شهردار زنجان و شهردار ابهر گزارشی از روند فعالیت‌های حوزه بازآفرینی شهری ارایه کردند . سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران از اقدام‌های انجام شده توسط اداره کل راه و شهرسازی زنجان و نیز شهرداری‌های زنجان و ابهر  قدردانی کرد .




مطالب مرتبط

یکی از راهبردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران ، برنامه ریزی از پایین به بالاست و رکن اساسی آن استفاده از ظرفیت دفاتر تسهیلگری است، به همین منظور به دنبال تقویت این دفاتر هستیم .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عدم جذابیت در موضوع تولید مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری برای سرمایه‌گذاری خارجی مساله ای است که ضرورت دارد تا ...

|

همواره از بافت‌های فرسوده به عنوان فرصت و سرمایه‌ای برای توسعه کالبدی شهر و تولید مسکن یاد می شود اما سرمایه مهم دیگری در این بافت‌ها وجود دارد و آن سرمایه اجتماعی است . زمانی که یک شهر جدید ساخته می شود ممکن است چند نسل طول بکشد تا ساختار اجتماعی آن شکل بگیرد .

|

طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور باید برای بافت های فرسوده هر شهرستان ، بسته‌های بومی شده تهیه و در اختیار استان‌ها قرار داد . ارائه بسته‌های بومی به نوعی باعث تشویق مردم به نوسازی بافت های فرسوده می شود .

|

اقداماتی که در بافت‌های هدف بازآفرینی انجام می‌شود باید با مشارکت تمامی دستگاه‌ها تحت عنوان "اقدام مشترک" انجام شود . برای بهبود شرایط در هفتکل ، مسجدسلیمان ، محلات اسلام آباد و طوف شیرین لازم است که همه نهادهایی که باید در ستاد بازآفرینی ایفای نقش کنند ، پای کار بیایند .

|

نظرات کاربران