بلندمرتبهسازی یکی از راهحلهای تأمین فضای شهری و الگوی ساخت است
در برخی از فضاها و بافتهای شهری برای برخی خانوارها و فضاهای کسب و کارها ، بلندمرتبهسازی میتواند الگوی مناسب باشد . در کنار بلندمرتبهسازی ، میانمرتبهسازی و کوتاهمرتبهسازی و انواع ساختوسازها را داریم . بنابراین با توجه به شرایط باید راهحلهای متنوع داشته باشیم .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با تاکید رییسجمهور و وزیر راه و شهرسازی از ظرفیتهای بخش خصوصی در ساخت و ساز استفاده میشود ، رویکرد وزارت راه و شهرسازی را در موضوع ساخت ساختمانهای بلند تشریح کرد و از بلندمرتبهسازی به عنوان یکی از راهحلهای تامین فضای شهری و الگوهای ساخت، نام برد .
غلامرضا کاظمیان گفت : سیاست وزارت راه و شهرسازی بر اساس تکالیف قانونی ، تأمین زمین ، مسکن ، فضاهای معیشت ، فضاهای خدمات و در مجموع شهر مناسب برای همه مردم است . تأمین زمین و مسکن به معنای آن است که بتوانیم به اندازه کافی و نه بیش از حد و نه کمتر از حد ، زمین تأمین کنیم و با الگوی مناسب این کار را انجام بدهیم. همچنین زمین ، مسکن و فضای شهری را در جای مناسب و برای همه گروههای هدف تأمین کنیم . به گونهای که همه گروههای هدف به ویژه گروههای کمدرآمد و متوسط بتوانند صاحب خانه شوند و صاحبخانه بمانند .
به دنبال ایجاد سکونت پایدار در شهرها هستیم
کاظمیان تصریح کرد : به دنبال آن هستیم که نوعی سکونت پایدار را در شهرهایمان فراهم کنیم .
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ذات شهر پویاست، توضیح داد : در شهر به لحاظ بستر طبیعی، شرایط اکولوژیک و ترکیب اجتماعی و اقتصادی ساکنان شهرها، تنوع بسیاری داریم. بنابراین ، بلندمرتبهسازی هم فقط یکی از الگوها و روشهای ساختوساز و تولید فضاست .
کاظمیان تصریح کرد : بلند مرتبه سازی به خودی خود نه درست است و نه اشتباه است . بلکه به اقتضای شرایط تعریف و ارزیابی میشود .
بلندمرتبهسازی یکی از راهحلها و الگوهای ساخت و ساز است
وی در بیان اقتضائات ساخت ساختمانهای بلند گفت : در برخی از فضاها و بافتهای شهری برای برخی خانوارها و فضاهای کسب و کارها ، بلندمرتبهسازی میتواند الگوی مناسب باشد . در کنار بلندمرتبهسازی ، میانمرتبهسازی و کوتاهمرتبهسازی و انواع ساختوسازها را داریم . بنابراین با توجه به شرایط باید راهحلهای متنوع داشته باشیم .
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این گفتوگو در تعریف تعداد طبقات برای ساختمانهای بلند توضیح داد : طبق مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران که بالاترین مرجع تصویب سیاستهای توسعه شهری و منطقهای است در کلانشهرها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت از ۸ طبقه بیشتر ساختمان بلند و در تهران با احتساب پیلوت ۱۲ طبقه به بالا جزو ساختمانهای بلند محسوب میشود .
کاظمیان ادامه داد : سابقه بلندمرتبهسازی در ایران به دهه ۴۰ و ۵۰ برمیگردد و در همان زمان ، بررسیهایی در این زمینه انجام شد. به صورت مشخص بعد از انقلاب اسلامی ودر سال ۱۳۶۹ اولین موارد ضابطهمند کردن بلندمرتبهسازی را داشتیم و به همین ترتیب، طی دورانهای مختلف ضوابطی گذاشته شد .
ساماندهی بلندمرتبهسازی با ابلاغ مصوبه ضوابط عام بلندمرتبهسازی
به گفته وی ، آخرین اقدام در این رابطه مربوط به سال ۱۳۹۷ و با مصوبهای در شورایعالی شهرسازی و معماری تحتعنوان ضوابط عام بلندمرتبهسازی انجام شد .
وی افزود : در آخرین مصوبه تلاش شد تا نظم و ساماندهی به بلندمرتبهسازی داده شود و بدین ترتیب، بلندمرتبهسازی تعریف مشخصی پیدا کرد . در این مصوبه ، چگونگی استقرار بلندمرتبهها در شهرها تعیین شده است . بر همین اساس به دو شکل میتوانیم بلندمرتبه داشته باشیم ، یا پهنههای بلندمرتبهسازی داشته باشیم و در این وجه ، بلوکها و محدودههایی از شهر را مشخص میکنیم و در این بلوکها و پهنههاست که میتوان بلندمرتبه ساخت. و یا در محورهای شهری میتوان بلندمرتبه ساخت. بنابراین در سایر قسمتها ، بلندمرتبهسازی ممنوع است .
کاظمیان تاکید کرد : در سال ۱۳۹۷ با ابلاغ این مصوبه ، جلوی پراکندگیهای بیبرنامه بلندمرتبهسازی در شهرها گرفته شد . یکی از تاکیدهای مصوبه این است که از بلندمرتبهسازی به عنوان یک پروژه تک ساختمانی و تک پلاکی اجتناب شود . همچنین بر اساس سیاستها ، ساخت این نوع ساختمانها و دسترسی آنها به معابر عمومی آسان باید باشد . بلندمرتبهسازی به خودی خود نه نشانه یک ساختمان لوکس است و نه نشاندهنده یک ساختمان متوسط و یا متعلق به اقشار کمدرآمد . بلکه برای همه اینها میتوان از الگوهای مختلف بلندمرتبهسازی استفاده کرد .
ممنوعیت ساخت و ساز ساختمانهای بلندمرتبه در مناطق سیل گیر و واقع در حریم گسل
وی در بخش دیگری از این گفتوگو تاکید کرد : فرایند مشخصی برای مکانیابی بلندمرتبهسازی ها باید طی شود و این فرایند مشخص یک فرایند قانونی و تخصصی است . در فرایند قانونی بلندمرتبهسازی ، یکسری معیارهای سلبی برای بلندمرتبهسازی داریم که تاکید دارد در برخی پهنهها بلندمرتبه نباید ساخت . از جمله مناطق سلبی برای بلندمرتبهسازی مناطق سیلگیر ، مناطق واقع در حریم گسل هستند .
کاظمیان با تاکید بر اینکه در مهندسی عمران ، تواناییهای مناسبی در کشور وجود دارد ، گفت : در این بخش باید مهندسی عمران با نظام کنترل و مدیریت عمران تنظیم شود و ما مطمئن باشیم ساختمانی که ساخته میشود ، کیفیت، استحکام سازهای ، قابلیت زیست و سایر معیارها را داشته باشد . بنابراین باید چرخه کامل سیاستگذاری مدنظر باشد و همه معیارها را موردتوجه قرار بدهیم .
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ؛ مرجع قانونی تعیین محدوده و حریم گسلها
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اصلاح نگرشها تاکید کرد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را مرجع قانونی تعیین محدوده ها و حریم گسلها عنوان کرد .
وی بر داشتن نهاد توسعهگر به عنوان تسهیل گر تاکید کرد و گفت : هیچکدام از کنشگران و عناصر ساخت و ساز نباید نقش یکدیگر را ایفا کنند بلکه باید در نقش خود باشند . در این تعریف ، مهندس ناظر ، پیمانکار ، توسعهکر ، مرجع قانونی ناطر ، نظام مهندسی ساختمان چنانچه هر کدام در جای خود قرار بگیرند، میتوان امیدوار بود .
کاظمیان افزود : باید مجموعهای از نهادهای مختلف داشته باشیم که بتوانند کل فرایند سیاستگذاری تا پروژه ساختمانسازی را یکپارچه کنترل کنند . در عین اینکه نباید قانونگذاریهای خلقالساعه داشته باشیم ، باید بتوانیم مانع دور زدنهای قانونی خلق الساعه نیز باشیم . با تاکید رییسجمهور و وزیر راه و شهرسازی در کل مراحل ساخت و ساز از حضور بخش خصوصی استفاده میکنیم .