نقش ویژه استانداران، فرمانداران و شهرداران در محرومیتزدایی ، مردمیسازی و معینسازی
![نقش ویژه استانداران، فرمانداران و شهرداران در محرومیتزدایی ، مردمیسازی و معینسازی](./cache/3/attach/202202/130133_4139887820_320_200.jpg)
به رغم فعالیتهای انجام شده در حوزه بازآفرینی برای سرعت بخشی به نوسازی شهری و ساماندهی محلات کمتر برخوردار اما ضرورت تغییر رویکردهای اتخاذ شده وجود دارد تا بتوان اثرات مثبت و پایداری در حوزه نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده به وجود آورد .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی مدیران بازآفرینی شهری شهرداریهای کشور بر فعال کردن ستادهای استانی و شهرستانی به عنوان همکاران مستقیم شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد .
محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در «گردهمایی مدیران بازآفرینی شهری شهرداریهای کل کشور» ضمن تبیین نقش ویژه استانداران به عنوان روسای ستادهای بازآفرینی شهری استانها و فرمانداران به عنوان روسای ستادهای بازآفرینی شهری شهرستانها و شهرداران به عنوان دبیران ستادهای بازآفرینی شهری آنها را به عنوان همکاران و یاوران مستقیم شرکت بازآفرینی شهری ایران برشمرد و از آنها خواست ستادهای استانی و شهرستانی را بیش از پیش فعال کنند .
محمد آئینی در این گردهمایی گفت : به رغم فعالیتهای انجام شده در حوزه بازآفرینی برای سرعت بخشی به نوسازی شهری و ساماندهی محلات کمتر برخوردار اما ضرورت تغییر رویکردهای اتخاذ شده وجود دارد تا بتوان اثرات مثبت و پایداری در حوزه نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده به وجود آورد .
وی مهمترین رویکرد نوین شرکت بازآفرینی شهری ایران را فراهم کردن بسترهای محرومیتزدایی دانست و گفت : «مردمیسازی» فعالیتها گام بعدی در نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری به شمار می رود ، «مردمیسازی» به معنای مشارکت همه شهروندان از جمله سازندگان خرد و کلان ، مالکان و ساکنان بافتها در امر نوسازی است که این امر ملزومات خاص خودش را دارد . جلب مشارکت شهروندان ساکن در محلات هدف به ویژه جوانان برای عمران و بهسازی شهری در چارچوب «توسعه و تحول اجتماعمحور محلات» باید مورد توجه قرار گیرد . همچنین برنامهریزی لازم برای توانمندسازی اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ساکنان محلات هدف با استفاده از ظرفیتهای همه دستگاههای حاکمیتی ، دولتی ، عمومی و سازمانهای مردمنهاد باید در اولویت قرار گیرد .
به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گام مهم بعدی ، تعیین «محلات معین» است. او در این باره توضیح داد : میتوان محلاتی را به عنوان «محلات معین» از بین مناطق برخوردار تعیین و از ظرفیت آنها برای کمک به بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده کرد .
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تامین معیشت ، بهداشت ، اشتغال ، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و مسکن از جمله مهمترین محورهای محرومیتزدایی به شمار میآیند ، تصریح کرد : راز موفقیت در این حوزه این است که سازمانهای حمایتی از جمله خیرین ، واقفین ، بسیج ، گروههای جهادی و سازمانهای مردم نهاد را پای کار آورده و از ظرفیت داوطلبان در این امر استفاده کنیم .
آئینی همچنین بر ضرورت تدوین بستههای تشویقی شهرسازانه ، مالی و اجرایی جهت نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده تاکید کرد و گفت : اعمال تخفیف ۱۰۰ درصدی پروانه ساخت در محدودههای هدف،کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت و پایان کار ، اعطای تسهیلات مالی با نرخ سود ترجیجی توسط بانکها ، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت ، اعطای تراکم تشویقی و کاهش هزینههای نظام مهندسی و تسریع در وصل کردن انشعابات آب ، برق ، گاز و ... از جمله مواردی است که میتواند منجر به تشویق سازندگان و مالکان بافتهای فرسوده برای نوسازی شود . در حوزه تسهیلات بانکی نیز پیشنهاد این است که تسهیلات مناطق حاشیهنشین مانند تسهیلات روستایی با سود ۴ درصد در نظر گرفته شود زیرا وضعیت حاشیهنشینها به مراتب بدتر از روستاهاست .
آئینی با اشاره این که آمار متفاوتی در خصوص میزان بافتهای فرسوده وجود دارد ، تصریح کرد : شرکت بازآفرینی شهری ایران در این زمینه مستندات محکمی را جمعآوری کرده و بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ و نیز محدودههایی که در مراجع قانونی به تصویب رسیده است ، اکنون ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده ، ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۳۳ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد . در واقع محلات هدف بازآفرینی شهری قریب به ۲۵ درصد بافت شهرها را تشکیل و همچنین قریب به ۳۳ درصد جمعیت شهرها را در خود جای میدهند . بنابراین فعالیت شرکت یک سوم جمعیت شهری را تحت تاثیر قرار میدهد .
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران رویکرد کلان دیگر شرکت بازآفرینی شهری ایران را همراستاسازی جهاد نوسازی با نهضت ملی مسکن برشمرد و اظهار کرد : دولت سیزدهم در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن ، برنامه بهسازی و نوسازی بافتهای ناکارآمد را به ۱۵۰ هزار واحد در سال افزایش داده است ، از این رو پیوند جهاد نوسازی بافتهای فرسوده و محلات کمتر برخوردار با طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری قرار دارد . با حمایت وزیر راه و شهرسازی وتصویب شورای عالی مسکن مقرر شده است تمام حمایتهای مد نظر در نهضت ملی مسکن بدون لزوم رعایت شرایط ۴ گانه از نوسازی مسکن در بافتهای فرسوده معمول گردد . ضمن اینکه نرخ تسهیلات بانکی در این بافتها ۱۲ درصد خواهد بود .
همچنین در این نشست سید مسلم سیدالحسینی عضو هیاتمدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران به بیان چالشها و مسایل مدیریتی بافتهای ناکارآمد شهری پرداخت و گفت : مدیریت بخشی ، فقدان همگرایی و یکپارچگی ، خلاء آمایش سرزمین ، ضعف به کارگیری ظرفیتهای اجتماعات محلی ، فقدان همگرایی و یکپارچگی ، چالشهای حقوقی در اسناد مالکیت اراضی قولنامهای ، بیتوجهی به مزیتها و توان رقابتی و فقدان رویکرد دارایی محور از جمله چالشهای پیشروی این بافتها محسوب میشوند .
به گفته عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران راهحل رفع این معضل به طور خلاصه شامل توجه همه جانبه به موضوعات مختلف اقتصادی ، معیشتی ، اجتماعی ، کالبدی ، خدمات و زیرساختها، تعادل بخشی منطقهای و توزیع متوازن جمعیت و فعالیت با رویکرد آمایش سرزمین، همافزایی و مشارکت موثر تمامی دستگاههای دولتی و شهرداریها و قوای سهگانه و نیز ایجاد ایجاد مدیریت یکپارچه، هماهنگ و پاسخگو در مقیاس منطقه شهری و مجموعه کلانشهرها در چارچوب ستادهای بازآفرینی شهری با محوریت مدیریت شهری از طریق تشکیل سازمان اجرایی مستقل در شهرداریها تحت نظارت ستاد ملی بازآفرینی شهری و ستادهای متناظر استانی میشود .