در حال بارگذاری ...
  • بی‌توجهی به دستور وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقاضای توقف پروژه احداث متروپل

    در سال ۹۶ و تنها چند ماه پس از صدور پروانه ساختمانی ، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از اداره کل استان مکاتبه‌ای را با شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی انجام داد و به استناد قانون نظام مهندسی تقاضای توقف پروژه را داشت تا اشکالات رفع شود ، اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ، گفت :‌ دستور توقف پروژه متروپل به طور خاص و به دفعات در سال ۹۶ و ۹۸ صادر شده بود ، اما توجهی به آن نشد .

    محمود محمودزاده طی سخنانی با اشاره به حادثه متروپل و علل وقوع آن گفت : بر اساس قانون نظام مهندسی تکلیفی برای شهرداری‌ها و مراجع صدور نظام ساختمانی تعیین شده که فقط نقشه‌هایی را بپذیرد که توسط افراد و اشخاص ذیصلاح و دارای پروانه حقیقی و حقوقی از وزارتخانه باشد ، در این صورت می‌توانند پروانه ساختمانی را بپذیرند . همچنین در ماده (۴) این قانون نیز وظیفه تعیین صلاحیت برای افراد حقیقی و حقوقی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است .

    وی با بیان اینکه در ساختمان موسوم به متروپل این مقررات رعایت نشده و پروانه صادره توسط مهندسان مشاوری که فاقد صلاحیت هستند ، ارائه و نظارت آن نیز به همین صورت انجام شده بود ، اظهار کرد :‌ در سال ۹۶ و تنها چند ماه پس از صدور پروانه ساختمانی ، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از اداره کل استان مکاتبه‌ای را با شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی انجام داد و به استناد قانون نظام مهندسی تقاضای توقف پروژه را داشت تا اشکالات رفع شود ، اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت .

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد : به دنبال این اقدامات در سال ۹۸ شهرداری و مالک نیز مکلف شدند از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی استفاده کنند که تخلفاتی در این راستا صورت گرفت و در گزارشات وجود داشت ، لذا در سال ۱۳۹۸ یک بار دیگر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان دستور توقف عملیات عمرانی پروژه هم به ناظر و هم به شهرداری ابلاغ شد که مستندات آن نیز موجود است .

    محمودزاده با تاکید بر اینکه پرونده قضایی این پروژه با پیگیری و رونوشت‌هایی که از دادستان شهرستان روی آن وجود دارد ، از سال ۹۵ موجود است ، عنوان کرد : پس از حادثه گروه کارشناسی به دستور قاضی تشکیل و براساس کارگروه هفت نفره‌ای مسئولیت وقوع حادثه تا ۷۵ درصد متوجه سازنده تشخیص داده شده است . مسئولان شهرداری ۱۴ درصد مقصر حادثه هستند ، مهندسان مشاور سه درصد ، مهندسان فنی مقاوم‌سازی ۴.۵ درصد ، مسئول نمایندگی نظام مهندسی ۲.۵ درصد و ناظر سازه نیم درصد تقسیم سهم می‌کند و در این پرونده قضایی مقصران مشخص شدند .

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت : وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل برای پیگیری و همراهی با این موضوع را دارد تا این موضوعات دیگر تکرار نشوند و متخلفان این پروژه که به هر نحوی از وظایف خود کوتاهی کردند نیز مواخذه شوند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه برنامه‌ریزی مسکن به منظور هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی متولی در حوزه ساخت و ساز استان سمنان برگزار شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رضا انجم‌شعاع با حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی شد . ...

    |

    از ۲۴۳ هزار واحد مسکن سهمیه استان اصفهان در طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت ۱۰۳ هزار واحد تاکنون زمین تأمین شده ، مابقی ۴۵ هزار واحد در قالب خود مالکی و ۳۵ هزار واحد در قالب احیای بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری اجرا می‌شود .

    |

    وی متولد ۱۳۵۵ و دارای مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معماری از دانشگاه تهران و دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است . صادق مالواجرد در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی وزیر اسبق به سمت معاون شهرسازی و معماری منصوب شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در مکاتبه با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور ، راهنمای ارزیابی ایمنی ...

    |

    نظرات کاربران