در حال بارگذاری ...
  • تدوین ساختار اجرایی یکپارچه برای روددره‌های پایتخت

    در تهران دره‌رودهای بسیار مرتفع و وسیع‌ تبدیل به اتوبان شده‌اند که خطر آنها برای ساختمان‌ها و راه‌ها در سیلاب احتمالی در تهران بسیار جدی است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرزانه صادق‌مالواجرد با اعلام اینکه تدوین و تعریف ساختار اجرایی یکپارچه برای روددره‌های پایتخت ضرورت دارد ، گفت : تعریف ساختار اجرایی منسجم برای روددره‌ها و پیرامون آن ها ، با هدف کنترل و پایش اقدامات آتی و همچنین بازنگری اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است ، ضروری است .

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تدوین سیاست‌ها، به منظور اصلاح دست‌اندازی‌هایی که ساخت و سازهای سالهای اخیر به بستر و حریم رودخانه­‌ها وارد آورده‌ است گفت : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان سیاست کلان خود؛ همواره در طرح‌های جامعی که تصویب می‌کند ، به صیانت از محیط زیست توجه فراوانی معطوف داشته است .

    وی با اشاره به اینکه در سیل اخیر ، مغایرت‌های طرح‌های تفصیلی و اقدامات اجرایی با طرح‌های جامع ، بر افزایش قابل ملاحظه شدت آسیب‌های وارده نقش فراوانی داشت  ، افزود : تهران هفت روددره دارد و اتفاقاتی که در شهر تهران رخ داده ، به دلیل اهمیتی که تهران به جهت پایتخت بودن دارد ، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد . دست‌اندازی و تخریب‌هایی که طی سال­های گذشته در بستر و حریم روددره‌های تهران وارد آمده ، قابل‌ملاحظه است و در صورت بروز سیل ، تهران خسارات جبران‌ناپذیری می‌بیند .

    این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد : قطعا در خصوص بازنگری ساخت و سازهایی که در حریم روددره‌های تهران رخ داده ، شهرداری تهران مسئولیت دارد . اما در عین حال به نظر می‌رسد که تعریف ساختار اجرایی منسجم برای روددره‌ها و پیرامون آنها ، با هدف کنترل و پایش اقدامات آتی و همچنین بازنگری اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است، ضروری است .

    وی یادآور شد : همه واقف هستیم که متاسفانه در شهر تهران ، بستر رودخانه‌ها اعم از فصلی و دائمی ، کانالیزه و بتنی شده و در این بستر ، پارک و فضای عمومی و یا حتی بزرگراه احداث شده که همه اینها در درازمدت و با بروز حوادث طبیعی همچون سیلاب می‌تواند خطرآفرین باشد . از جمله تغییراتی که در بستر رودها ایجاد شده ، ساخت بوستان نهج‌البلاغه و بوستان جوانمردان و قسمتی از بزرگراه ­های شهری در تهران است . قطعا بازنگری در ساخت و ساز و توجه به ملاحظات فنی در این خصوص ضروری است .

    گفتنی است ، پیش‌تر نیز علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی نسبت به بروز سیلاب احتمالی در تهران و ساخت و ساز در حریم و بستر رود دره‌های تهران هشدار داده و گفته بود : در تهران دره‌رودهای بسیار مرتفع و وسیع‌ تبدیل به اتوبان شده‌اند که خطر آنها برای ساختمان‌ها و راه‌ها در سیلاب احتمالی در تهران بسیار جدی است .




    مطالب مرتبط

    در جلسه کمیسیون ماده پنج شهر بجنورد تعداد ۲۴ پرونده در خصوص درخواست‌های تغییر کاربری ، افزایش سطح اشغال و تراکم جهت احداث واحدهای مسکونی تصمیم گیری شد .

    |

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان کاملاً مشخص است لذا هر تصمیمی که در این کمیسیون گرفته می‌شود تمام اعضا و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای کامل آن هستند .

    |

    موضوع حائز اهمیت این است که شهرداری بدون اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان مجاز به اعطای حداکثر تراکم تشویقی نیست و عملکرد مدیریت شهری در ارتباط با اجرا و تحقق خدمات عمومی در دو مصوبه قبلی ، در تسریع و تسهیل ادامه فرآیند اخذ مصوبات آتی موثر است .

    |

    شهرداری تهران بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب ، بالاخره می خواهد به مسئولیت خود در حوزه مسکن عمل کند و خود را در قبال قیمت مسکن و اجاره بها مسئول می داند . در دنیا نیز شهرداری ها به عنوان دولت محلی ، مداخلات خوبی در حوزه عرضه مسکن داشته اند و بخش اعظم مسکن اجتماعی متعلق به شهرداری ها ...

    |

    نظرات کاربران