در حال بارگذاری ...
  • رفع مشکلات شهری بندرعباس با توسعه نوار ساحلی در شرق

    در حال حاضر دیده شده خانه‌هایی با عمر کم تخریب و دوباره برج سازی می‌شود . این نشان می‌دهد که سوداگری در بخش مسکن در شهر بندرعباس وجود دارد و برای افراد هم مقرون به صرفه هست که در همین سکونتگاه‌های فعلی تولید ثروت کنند بنابراین برای شکسته شدن قیمت‌های مسکن ، چاره ای جز گسترش شهر به سمت شرق نداریم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت : شهر ساحلی بندرعباس که امروز به یک کلان شهر تبدیل شده ، برای خروج از حصار بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌ های غیررسمی و سرریزشدن جمعیت ، در حال توسعه از سمت شرق با احداث نوار ساحلی به تیاب میناب با عنوان دروازه ورودی و طلایی مکران است .

    آرش رضایی گفت : شهر ساحلی بندرعباس که جمعیت آن به حدود ۶۰۰ هزار نفر رسیده ، سال ها پیش بواسطه محصور شدن نهادهای نظامی از شرق و غرب آن ، آنچنان که باید امکان توسعه نداشت و مدتی به سمت شمال پیشروی و رشد کرد اما اکنون با موانع جدی درزمینه پیشرفت و توسعه جمعیتی مواجه شده که برای خروج از این بن بست نیازمند یک حرکت جدید به سمت شرق بود .

    وی افزود : در سه دهه اخیر نیز طرح‌های توسعه در قالب شهرک علوی ، آبشورک ، پیامبراعظم (ص) در بندرعباس به اجرا درآمد که تا حدودی در جذب جمعیت موفق بود اما نتوانست سرریز جمعیتی را بطور کامل در خود جای دهد و هرچند امروز هجوم به زمین‌های بافت فرسوده کم شده اما دورنمای این شهر نشان می‌دهد که بایستی طرح‌های جدیدی ارایه شود که در همین راستا راه و شهرسازی اقدام به ساخت جاده ساحلی از شرق بندرعباس تا تیاب میناب کرد .

    رضایی ادامه داد: این نکته نیز حائز اهمیت است که از سال‌های قبل دانشگاه هرمزگان در شرق بندرعباس مستقر شد و هم اکنون پیش بینی پارک‌های علم و فناوری و سایر تاسیسات تفریحی و گردشگری هم به این سمت پیش رفته تا جمعیت در آینده برای گذران زندگی و اوقات فراغت خود از آن‌ها بهره مند شوند . ساخت این جاده چند منظوره بوده که یکی از اهداف آن توسعه صنعت پرورش آبزیان است اما در نهایت زمین‌های ساحلی برای جمعیت سرریز شهر بندرعباس درنظرگرفته شده که درآینده نزدیک، به این سمت هدایت می‌شوند و ضمن داشتن شغل و کسب وکار به سکونت‌گاه دائمی تبدیل می‌شود .

    وی یادآور شد: امروز شهر بندرعباس با کمبود زمین برای ساخت مواجه است و دیگر کشش جمعیت موجود را ندارد و توسعه از سمت شمال و غرب هم امکان پذیر نیست لذا بهترین مسیر ضلع شرقی شهر بندرعباس بوده که تاکنون طرح زیرساختی جاده به پایان رسیده و برای سال‌های آینده پیش بینی تکمیل آن و سپس گسیل جمعیت به این سمت خواهد بود .

    مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان ، یکی از سیاست‌های توسعه به سمت شرق بندرعباس را کاهش قیمت زمین و مِلک عنوان کرد و اظهار داشت : در حال حاضر دیده شده خانه‌هایی با عمر کم تخریب و دوباره برج سازی می‌شود . این نشان می‌دهد که سوداگری در بخش مسکن در شهر بندرعباس وجود دارد و برای افراد هم مقرون به صرفه هست که در همین سکونتگاه‌های فعلی تولید ثروت کنند بنابراین برای شکسته شدن قیمت‌های مسکن ، چاره ای جز گسترش شهر به سمت شرق نداریم .

    به گفته آرش رضایی ، این جاده ساحلی با سختی و با وجود کمبود اعتبارات در دولت تدبیر و امید کلید خورد و امید می‌رود که توسعه شهر بندرعباس به شرق انتقال ‌یابد چرا که زمینه و زیرساخت به صورت طولی دارد و تا سال‌ها این رشد ادامه پیدا می‌کند . امروز در سطح شهر بندرعباس با سکونتگاه‌های فرسوده مواجه هستیم که برای آن طرح‌هایی احیا شده ولی تلاش می‌شود شهر از این حالت بسته و محدود خارج و فضا برای ساخت وسازهای مناسب مسکن در ابعاد بزرگتر صورت گیرد که مستلزم حرکت به سمت شرق است .




    مطالب مرتبط

    کار بسیار خوبی در برنامه سه ساله با همکاری منطقه آزاد اروند ، بنیاد مسکن و ستاد بازآفرینی شهری و سازمان مدیریت بحران وزارت کشور برنامه‌ریزی شده است .

    |

    ۹ منطقه آبادان جز مناطق فرسوده به شمار می‌روند که اجرای پروژه عمرانی در این مناطق با مشارکت پالایشگاه ، شهرداری آبادان و وزارت راه و شهرسازی عملیاتی خواهد شد . در این تفاهم نامه یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مناطق بافت فرسوده آبادان دیده شده که با میدان داری شهرداری ...

    |

    طی سه سال اخیر بیش از دو هزار و ۳۹۸ واحدمسکونی در استان زنجان برای دریافت تسهیلات در محلات بافت فرسوده ثبت نام شده که متاسفانه تنها برای کمتر از هزار واحد تسهیلات نوسازی تخصیص یافته است .

    |

    با توجه به استقبال شهروندان از بسته های تشویقی کالبدی مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر است برای ۳۲ شهر استان اصفهان ضمن تهیه طرح های حفاظتی در بافت تاریخی با همکاری وزارت راه و شهرسازی مصوبات لازم در کمسیون ماده ۵ تا پایان سالجاری اخذ شود .

    |

    احیاء این شهر در نشان سازی و رقابت آن با شهرهای گردشگرپذیر معروف جهان نقش کلیدی داشته است ، همچنان داستان باز زنده سازی کنگ ، قصه ای نیمه کاره است و ضروری است در راستای تکمیل و توسعه اقدامات پیشین ، گردشگری در بافت تاریخی در قالب برنامه ای منسجم و با رویکرد راهبردی و با تکیه بر ...

    |

    نظرات کاربران