در حال بارگذاری ...
  • الزام به احداث هلی‌پد در ساختمان‌ های بالای ۱۵ طبقه

    در سال ۷۵ دستورالعملی مبنی بر اجباری بودن هلی پد در ساختمان‌های ۱۵ طبقه به سازمان آتش نشانی ابلاغ شده و ساختمان‌های مذکور را ملزم به اجرای هلی‌پد کرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برخی الزامات مقابله با آتش در ساخت و ساز را تشریح کرد .

    جلسه مشترک گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به ریاست زهره ترابی و با حضور سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رئیس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران دوشنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد .

    بختیاری معاون مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اطلاعاتی در خصوص مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که در سال ۱۳۸۰ ویرایش اول آن شکل گرفت ارائه کرد . تغییراتی که در سال‌های بعد در مورد مبحث صورت گرفت و به آن اضافه شد این مبحث را کامل‌تر کرد .

    معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رئیس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در ادامه خاطرنشان کرد: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تا سال ۹۲ کامل شد و در سال ۹۵ این مبحث با ویرایش جدید و با مطالب جامع‌تر ویرایش شد .

    وی در مورد فصل‌های مختلف مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که می‌بایست توسط طراحان اجرا شود متذکر شد : فصل هفتم مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مربوط به الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح ، نازک‌کاری‌های داخلی و نما است ، می‌بایست مورد توجه مهندسان ناظر و طراح قرار گیرد . مصالحی که در نما استفاده می‌شود ، باید استاندارد ایمنی مصالح و اجرای صحیح آن را داشته باشد . ملاک عمل در طراحی و نظارت در ساختمان‌های کشور ، باید طبق مباحث مقررات ملی ساختمان صورت گیرد و در مورد حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق ، ملاک عمل مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است .

    عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اضافه کرد : راهنمای مبحث سوم با ارائه عکس و توضیحات بیشتر در اختیار مهندسان قرار گرفته است .

    در ادامه این جلسه کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران در مورد الزام استفاده از هلی پد در ساختمان‌های بالای ۴۵ متر ادامه داد : در سال ۷۵ دستورالعملی مبنی بر اجباری بودن هلی پد در ساختمان‌های ۱۵ طبقه به سازمان آتش نشانی ابلاغ شده و ساختمان‌های مذکور را ملزم به اجرای هلی‌پد کرد .

    وی اضافه کرد : در آن زمان ابعاد هلی‌پد ۱۲ متر در ۱۲ متر باید اجرا شده و توسط آتش نشانی و شهرداری کنترل می‌شد ، ولی طی جلساتی که با ستاد بحران و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی انجام پذیرفت ، ابعاد هلی پد به ابعاد تأیید شده جهانی تغییر پیدا کرد .

    عبدولی متذکر شد : ضوابط آتش‌نشانی کاملاً مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است و فقط در مورد ضوابط هلی‌پد که در مبحث ذکر نشده به ضوابط هلی پد در سایت سازمان آتش‌نشانی استناد می‌شود .




    مطالب مرتبط

    با توجه به تداوم زمین‌لرزه‌ها و عمق کم‌ لرزش‌های منطقه که منجر به وقوع شتاب بالا در منطقه می‌شود ، همچنان احتمال وقوع خسارت در صورت وقوع زلزله بزرگ متوسط تا بزرگ وجود دارد . بنابراین بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود در محدوده این منطقه می‌تواند در اولویت اقدامات ...

    |

    سازمان نظام مهندسی بازوی نظارتی و تعاملی دولت است و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز تعامل با سازمان را دستور کار خود قرار داده و چالشی در این زمینه وجود ندارد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی در حکمی «حسین خلیلی مرد» را به مدت سه سال به عنوان عضو اصلی شورای انتظامی نظام مهندسی منصوب کرد ...

    |

    ارزیابی ساختمان‌های ناایمن در تهران به تعداد ۵ هزار ساختمان تکمیل و تحویل شده است . ۱۱ هزار ساختمان دیگر نیز در برنامه است تا به مرکز واگذار شود تا کارهای ارزیابی آنها در برنامه قرار بگیرد .

    |

    رویکرد قانون برنامه هفتم و تاکید آن بر ضرورت صدور گواهی صرفه جویی مصرف انرژی با قابلیت خرید و فروش در بهابازار (بورس) انرژی ، پروژه‌های کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها را به یکی از حوزه‌های جذاب و مورد توجه سرمایه گذاران کلان کشور تبدیل خواهد کرد .

    |

    نظرات کاربران