طرح جامع شهرک مسکونی دولتی کوهمره در استان فارس ابلاغ شد
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار فارس طرح جامع شهرک مسکونی دولتی کوهمره را ابلاغ کرد .
بر اساس این مصوبه ، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ پیرو مصوبه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ خود در زمینه « شناسایی پهنههای واجد قابلیت توسعههای شهری جدید در منطقه کلانشهر شیراز»، مصوبه جلسه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ شورای برنامهریزی و توسعه استان فارس در خصوص موضوع « طرح جامع شهرک مسکونی دولتی کوهمره (جهت تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن) » را در چارچوب مصوبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ شورایعالی در زمینه اصلاحیه «بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور» و با توجه به صورتجلسه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن تایید امکان تحقق پذیری چارچوب مورد نظر مصوبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ شورایعالی مطابق موارد مندرج در بند (الف) ، چارچوب طرح جامع شهرک را به شرح بند (ب) تعیین و توصیه هایی را به شرح بند (ج) ارائه کرد :
الف - تحققپذیری چارچوب موردنظر مصوبه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ شورایعالی در طرح جامع
۱-تامین زیرساختها منوط به رعایت موارد زیر است :
• با توجه به مکاتبه شماره ۱۴۰۹/۲۶۱/۱۴۰۳/ص مورخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ شرکت آب و فاضلاب استان فارس، تامین آب برای شهرک ، از طریق مدیریت مصرف منابع آب شرب فعلی شهر شیراز و از انتهای شبکه آب شهر شیراز (بزرگراه مهندسین)، با توجه به تکمیل خط دوم سد درودزن ، مشروط به تامین اعتبار امکانپذیر خواهد بود .
• با توجه به مکاتبه شماره گ ۴۸/۳۲۰/۲۲۴۹۹ به تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شرکت گاز استان ، تامین گاز برای شهرک امکان پذیر است لیکن با توجه اتمام اعتبار ۶ ماهه مکاتبه مذکور، ضروریست استعلام مربوطه به روز رسانی شود .
• با توجه به مکاتبه شماره ۶/۷۸۱/۱۴۰۰/۳ به تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ شرکت برق منطقهای ، تامین برق مشروط به تامین اراضی مورد نیاز برای تاسیسات برق امکانپذیر است.
• ضمن تاکید بر رعایت مفاد مکاتبه شماره ۶۱۴۵/۴۱ به تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ اداره کل راهداری، ضروریست طرح نهایی به تائید اداره کل مذکور برسد.
۲- با توجه به مکاتبه شماره ۱۶۹۹۶/۱۲۳/۱۴۰۲ به تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ اداره کل میراث فرهنگی استان، محدوده شهرک تداخلی با آثار و حرایم میراثی ندارد.
۳- با توجه به مکاتبه شماره ۲۶۷/۷/۴۳۸۰/۰۲ به تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محدوده شهرک تداخلی با حریم و محدوده املاک و اراضی نیروهای مسلح ندارد.
۴ - مطالعات پدافند غیرعامل بررسی شده و با عنایت به اعلام نظر نماینده محترم سازمان پدافند غیرعامل مورد تایید قرار گرفت.
ب - چارچوب طرح جامع : طرح جامع پس از تایید محدوده توسط سازمان ملی زمین و مسکن از منظر خروج اراضی مستثنیات از محدوده (موضوع بند ۲ مصوبه به تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ شورایعالی) و با تاکید بر ضرورت تامبن سطوح و سرانه ها در همه سطوح مطابق مصوبه شورایعالی در خصوص تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربریهای شهری و تعیین سرانه آنها، با رعایت چارچوب زیر به ستاد شهرکسازی ابلاغ و صدور پروانه شهرک منوط به رعایت چارچوب مذکور شود:
۱- با توجه به تعهدات قابل توجه دولت در منطقه کلانشهری شیراز مشتمل بر شهر شیراز و شهرهای اقماری آن جهت تامین اراضی برای طرح نهضت ملی مسکن، قانون جوانی جمعیت و ... و عدم تکافوی اراضی تامین شده قبلی در قالب مصوبات مراجع ملی و استانی (نظیر اراضی الحاقی اکبرآباد، کمیل آباد و اراضی در نظر گرفته شده در شهر جدید صدرا)، واحدپذیری اراضی ۷۰ واحد در هکتار و تراکم ساختمانی به صورت مختلط (ترکیبی از ویلایی یک طبقه، دو طبقه و بیشتر به گونه ای که تامین ۷۰ واحد در هکتار امکان پذیرشود) مدنظر قرار گیرد.
تبصره ۱ : به منظور تامین هزینههای مربوط به تامین زیرساختها و خدمات عمومی، تخصیص حداکثر ۲۰ درصد از واحدهای اقامتی شهرک به خارج از دایره متقاضیان مسکن حمایتی و سایر تعهدات دولت مجاز است .
تبصره ۲ : با توجه به ظرفیت جمعیت پذیری اراضی به میزان دو شهرک و ضرورت استفاده بهینه از اراضی با توجه به دلایل مذکور در این بند، طرح جامع اراضی در قالب دو شهرک(با سقف جمعیت پذیری ۳۰ هزار) ارائه شود . ضمنا بر ضرورت مدیریت یکپارچه شهرکها تاکید میشود .
۲- با توجه به بند ۲ مصوبه مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ شورایعالی در زمینه اصلاحیه «بازنگری دستورالعمل ترویج شهرکسازی در کشور» مبنی بر ضرورت درنظر گرفتن کارکردها و نقش مکمل سکونت برای شهرکهای مسکونی دولتی ، ضمن مخالفت با استقرار صنعت در پهنه شمالی شهرک به عنوان نقش مکمل مذکور ، به علت عدم امکان استقرار صنایع بالاتر از رده (۱) درداخل محدوده شهرک و محدود ماندن حوزه نفوذ صنایع مذکور به شهرک کوهمره و در نتیجه عدم وجود جذابیت کافی برای متقاضیان جهت استقرار در این پهنه صنعتی و با در نظر گرفتن طرح آمایش استان و سایر طرحهای فرادست نظیر طرح مجموعه شهری ، مقرر میشود پهنه شمالی شهرک به مسکونی و گردشگری اختصاص یابد .
۲- اراضی با شیب بالای ۱۵ درصد به کاربری مسکونی اختصاص نیابد .
۳- مطالعات لازم در زمینه حریم کمی و کیفی و بستر مسیل ها و طرح ساماندهی روانآب ها و سیلاب با تایید شرکت آب منطقه ای انجام شده و نتایج آن در طرح لحاظ شود .
۴- حریم خطوط انتقال برق مطابق مکاتبه شماره ۱۱/۲۰۳۳۲/۱۴۰۲/۳ به تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ شرکت برق منطقهای رعایت شود .
۵- با توجه به جانمایی مکان اقامت عشایر در شمالغربی به سایت و در راستای رعایت تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن ، اطلاعات لازم مسیر کوچ عشایر از مراجع ذیربط اخذ و در طرح رعایت شود .
۶- سلسله مراتب راهها مطابق آییننامه معابر شهری با رعایت توزیع متوازن کاربری به روی شبکه بازنگری شود. همچنین حریم راه روستایی کوهمره در غرب اراضی رعایت شود . ضمنا در رابطه با نحوه ارتباط شهرک با شهر شیراز از طریق حمل و نقل همگانی پیشنهادات لازم ارائه و یک پهنه به عنوان پایانه برای حمل و نقل عمومی در cbd شهرک تعیین شود .
۷- با استناد به ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه ، مبنی بر ضرورت تهیه پیوست تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری برای طرح های توسعه ای و با توجه طرح آمایش استان و طرح های بالادست که موید مهیا بودن بستر گردشگری درمنطقه می باشد ، بر تهیه پیوست تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری برای شهرک تاکید می شود.
۸- با استناد به بند ح ذیل ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران کشور ، بر تهیه پیوست کاهش خطر بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مدیریت بحران کشور تاکید می شود .
۹- بر ضرورت رعایت مصوبات مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ شورایعالی در زمینه «ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی» و «ضوابط عمومی نمای بناهای شهری» تاکید میشود .
۱۰- ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت موارد حقوقی و مالکیتی بر عهده اداره کل است، ضروری است تا استعلامات لازم از دستگاههای ذیربط استانی نظیر شرکت شهرکهای صنعتی استان ، صمت و ... تکمیل شده و نتایج حاصله در طرح لحاظ شود .
ج - نحوه مواجهه با ساخت و سازهای غیرقانونی در باغات و اراضی کشاورزی واقع در منطقه کلانشهر شیراز : با توجه به حجم انبوه و وسیع ساخت و سازهای مسکونی در داخل باغات مجاور شهرک کوهمره (شمال و جنوبغرب شهرک) و در خارج از حریم شهر شیراز بدون هیچگونه مبنا و محمل حقوقی و قانونی و وجود ساخت و سازهایی مشابه و به مراتب وسیعتر در منطقه کلانشهر شیراز (چه در حریم و چه در خارج از حریم) ، همچنین با عنایت به :
• مخالفت صریح رهبری با ساخت و ساز موسوم به باغ شهرها (بیانات رهبری در ۱۷ اسفند ۱۳۸۹) ؛
• مغایرت این اقدامات با کلیه قوانین موضوعه از جمله قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها ؛
• تبعات زیست محیطی این امرنظیر تاثیراین گونه بارگذاریهابرسفره های آب زیرزمینی باتوجه به کمبود منابع آب در منطقه کلانشهر شیراز ؛
• تبعات اجتماعی این امر و ایجاد رانت و مهیا کردن بستر زمین خواری ؛
• هدایت سرمایه و نقدینگی به سمت سفته بازی در بازار زمین و مسکن ؛
مقرر شد جهت برخورد موثر با تخلفات ساختمانی که در گذشته حادث شدهاند و جلوگیری از وقوع تخلفات جدید ، استانداری فارس در اسرع وقت نسبت به تشکیل کارگروه ویژه موضوع بند ۲ مصوبه مورخ ۲۵ آذر ۱۳۹۷ هیات وزیران اقدام کرده و مراتب را طی گزارشی مشتمل بر دلایل شکلگیری تخلفات مذکور ، اقدامات انجام پذیرفته در رابطه با مواجهه با آنها و راهکارهای پیشنهادی مربوطه ، جهت اتخاذ تصمیم نهایی به کارگروه فراقوهای مبارزه با زمینخواری ارائه کند .