
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، همزمان با برگزاری پنجاهوهشتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، فریدون باباییاقدم عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ، بر اهمیت هماهنگی نهادی و مشارکت فعال مدیران محلی تأکید کرد و افزود : استمرار جلسات ستاد در سه سطح ملی ، استانی و شهرستانی، شرط تحقق کامل سیاستهای عدالت فضایی و توسعه پایدار شهری است .
فریدون باباییاقدم همزمان با برگزاری نشست پنجاهوهشتم ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تشریح اهداف و روند سیاست بازآفرینی شهری اظهار داشت : بازآفرینی شهری در ایران در چهار محور اصلی سیاستگذاری، نهادسازی ، تدوین برنامه ، اجرا و پایش دنبال میشود و برای دستیابی به اهداف آن، همافزایی نهادی در سه سطح ملی ، استانی و شهرستانی ضروری است .
وی با ابراز تأسف از بیاطلاعی برخی مدیران استانی نسبت به ضرورت تشکیل منظم جلسات ستادهای محلی گفت : این غفلت موجب شده برنامه اقدام مشترک میان دستگاهها شکل نگیرد و همپوشانی فعالیتها در فرآیند نوسازی کاهش یابد .
باباییاقدم در ادامه با اشاره به تقسیمبندی محلات هدف بازآفرینی در چهار پهنه شامل سکونتگاههای غیررسمی ، بافتهای فرسوده ، بافتهای تاریخی و محلات پرخطر طبیعی یا انسانساخت ، تصریح کرد : نحوه مداخله در هر پهنه باید متفاوت باشد .
وی افزود : در جلسات ستاد ملی دو موضوع محوری ، تسویه مطالبات شهرداریها و اجرایی شدن بستههای تشویقی بازآفرینی به طور ویژه در دستور کار قرار دارد . همچنین عملکرد نظام بانکی در نوسازی بافتهای فرسوده با چالش جدی مواجه است ؛ سال گذشته از میان ۳۸ هزار پرونده ارجاعی تنها به ۳۵۰۰ پرونده ، یعنی کمتر از ده درصد، رسیدگی شد .
باباییاقدم به چالشهای اساسی در سکونتگاههای غیررسمی نیز اشاره و تأکید کرد : محدودیت صدور پروانه برای املاک فاقد سند یکی از معضلات اصلی است و اصلاح قانون در این زمینه میتواند جهشی چشمگیر در روند نوسازی ایجاد کند .
وی همچنین از برنامه شرکت برای ساماندهی وضعیت فاضلاب محلات هدف که در معابر رها شده و سلامت ساکنان را تهدید میکند خبر داد .
عضو هیات مدیره شرکت از امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان مدیریت بحران ، شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد که در حاشیه نشست پنجاهوهشتم برگزار شد . این تفاهمنامه با هدف تحقق سیاستهای کلی «پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه» ، انطباق با مفاد برنامه هفتم پیشرفت کشور و اجرای مجموعه قوانین مرتبط با مدیریت بحران ، احیای و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد ، اسناد ملی راهبردی توانمندسازی و کاهش خطرات شهری تنظیم شده است .
وی تصریح کرد : تفاهمنامه سهجانبه جدید میان سازمان مدیریت بحران ، بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران میتواند نقطه آغاز دوره تازهای از همافزایی سازمانی در مدیریت ریسک و تابآوری محلات هدف باشد ؛ همکاریای که بهدرستی با سیاستهای برنامه هفتم توسعه و مأموریتهای ملی کاهش خطر سوانح منطبق است .
در صورت اجرای کامل مفاد این تفاهمنامه ، انتظار میرود مدل جدید مداخله شهری مبتنی بر رویکرد همزمان احیا ، پیشگیری و تابآوری در نقشه راه ستاد ملی بازآفرینی گنجانده شود .


