
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با تأکید بر نقش محوری دانشگاهها در بازآفرینی شهری گفت : اساتید و دانشجویان باید نسبت به وضعیت محلات هدف و سکونتگاهها حساس باشند و دانشگاهها میتوانند بهعنوان حلقه واسط ، زمینه هدفگذاری بهتر برای ماموریتهای بازآفرینی را فراهم کنند .
فریدون بابایی اقدم در همایش ملی حکمرانی ، مدیریت و برنامهریزی شهری که با حضور اساتید و کنشگران برجسته حوزه شهرسازی کشور در دانشگاه مراغه برگزار شد ، ضمن تبیین سهم و نقش دانشگاهها در بازآفرینی شهری ، با اشاره به ماهیت بینبخشی و گروهی این حوزه ، احصای ظرفیت تمامی ذینفعان را در گام نخست ضروری دانست .
بابایی اقدم تصریح کرد که بازآفرینی شهری یک کار گروهی است و نیاز داریم از ظرفیت تمامی ذینفعان استفاده کنیم و در این میان ، ظرفیت دانشگاهها و گروههای مرتبط با مطالعات شهری یکی از مهمترین این ظرفیتهاست که باید به آن توجه ویژهای شود .
وی با تأکید بر مسئولیت اجتماعی اساتید دانشگاهی افزود که اساتید حوزههای مرتبط اعم از حکمروایی شهری ، مدیریت شهری و برنامهریزی شهری باید نسبت به اتفاقات شهرها ، بهویژه محلات هدف و سکونتگاهها ، حساس باشند و بیتفاوت نباشند .
بابایی اقدم تصریح کرد که این حساسیت باید در مرحله اول به دانشجویان منتقل شود و آنان را نسبت به مسائل شهری آگاه و حساس کنیم .
وی خاطرنشان کرد که یکی از مهمترین راهکارها برای تحقق این هدف ، سوق دادن رسالهها و پایاننامههای دانشجویان به سمت موضوعات بازآفرینی شهری است تا علاوه بر آموزش نسل آینده متخصصان شهری ، مطالعات علمی و کاربردی در این حوزه نیز توسعه یابد .
بابایی اقدم با اشاره به ظرفیت پژوهشی دانشگاهها گفت که بازآفرینی شهری میتواند موضوع تحقیقات مختلف پژوهشی باشد و دانشگاهها باید متناسب با ماموریتهای بازآفرینی در شهرهای مختلف ، طرحهای پژوهشی متنوعی را پیشنهاد و اجرا کنند .
وی تأکید کرد که این تحقیقات میتوانند چارچوب علمی و عملیاتی مناسبی برای اقدامات بازآفرینی فراهم کنند و از تجربیات علمی و میدانی در جهت بهبود کیفیت زندگی شهری استفاده شود .
در بخش دیگری از سخنان خود ، بابایی اقدم گزارشی از آخرین وضعیت میدانی بازآفرینی در کشور ارائه داد و بر لزوم انجام وظایف دستگاههای متولی در چارچوب اقدام مشترک تأکید کرد. وی با اشاره به چالشهای موجود در هماهنگی بین دستگاههای مختلف ، خاطرنشان کرد که در این راستا باید موضوعات بهطور شفاف و دقیق تبیین شوند .
بابایی اقدم تصریح کرد که دانشگاهها میتوانند همان حلقه واسط تبیین موضوعات باشند تا دستگاههای اجرایی با درک بهتر از مسائل و با هدفگذاری دقیقتر نسبت به ماموریتهای بازآفرینی در شهرهای کشور اقدام کنند . این نقش واسطهای دانشگاهها میتواند پل ارتباطی مؤثری بین دانش نظری، واقعیتهای میدانی و سیاستگذاریهای کلان ایجاد کند .
بابایی اقدم در پایان سخنرانی خود به وظایف شهرداریها ، بهخصوص در حوزه پیشنگری و پیشگیری از ساختوسازهای غیرمجاز پرداخت و این موضوع را یکی از مهمترین چالشهای پیش روی مدیریت شهری دانست .
وی تأکید کرد که شهرداریها باید با برنامهریزی دقیق و نظارت مستمر ، از شکلگیری سکونتگاههای غیررسمی جدید جلوگیری کنند تا مشکلات موجود تشدید نشود .
بابایی اقدم خاطرنشان کرد که باید این موضوع بهطور مکرر مطرح شود تا به یک هدف شناخته شده در میان مسئولان و مدیران شهری تبدیل شود و همه دستگاههای ذیربط مسئولیت خود را در این زمینه بهدرستی درک و اجرا کنند .


